Ännu en dag

Igår höll jag på att bli tokig. Helt tokig.
Jag slet mitt hår. Jag skrek. Jag grät. Jag dunkade huvudet i vägen. Stampade med fötterna. Boxade i vägen.

Okej, riktigt så illa var det kanske inte. Men det var illa, helt klart. Det var nämligen så att Texas skällde. Konstant. Hela tiden. Non stop. Eller i alla fall väldigt mycket.

Jag hade den briljanta idéen att jag skulle lära in "bryt" som ett kommando för att avbryta den aktuella otillåtna sysselsättningen. Jättebra. Texas lärde sig i ett nafs. Jag klickade så fort han reagerade rätt och sen fick han en pyttebit blodpudding. Inga konstigheter tänkte jag och förstod att jag hade världens smartaste hund.

Nackdelen är dock att det lilla monstret väljer att vända det emot mig!
Ber jag honom att avbryta sitt gnagande på granen, ja då vet han att om han gnager på granen och sen slutar så blir han belönad. Ber jag honom att avbryta sitt hemska skällande (eftersom jag verkligen trivs här och ytterst ogärna vill bli ovän med grannarna) inser han att okej, skäller han för att sen sluta så blir matte glad.

AH!

Hur sjutton ska man uppfostra en så intelligent och manipulativ liten hund? Visst försöker jag att främst ignorera, men om en tre meter lång gran står och svajar för att en valp hänger i grenarna känns det som att man bör ingripa. Eller om Texas står i flera minuter och skäller på någon stackars granne som inte kan låsa sin dörr fort nog...

Kommentarer
Postat av: jannica

hahaha... Ja du jag vet faktiskt inte vad som är den bästa metoden :P

Men jag kan säga att du skriver så otroligt underhållande så det finns inte :D



2009-12-17 @ 12:59:15
URL: http://zhalleslashatlas.blogg.se/
Postat av: Linda & Azi

Åh vad jobbigt :( Jag kan tyvärr inte ge dig tips hur du kan träna bort skällandet. Men att träna skälla på kommando kan vara en sätt.



Haha, ni får då ragga upp Azi :)

2009-12-17 @ 13:59:39
URL: http://astirazalea.blogg.se/
Postat av: Ida

haha. min hund är precis likadan, han vet att om han först gör fel och sen rätt så blir matte glad :p

och om någon är i trapphuset, då måste man skälla heeeela tiden!

Men som personen över säger så kan du prova att träna in ett kommando för skall, och när hunden kan det är det även bara att lära in ett "tyst" kommando.

Jag har börjat med det och det har blivit bättre.

Använde även det när han var valp, han hoppade på allt och alla, så jag tränade in ett kommando för hopp, och helt plötsligt så slutade han!

2009-12-17 @ 14:57:14
URL: http://idahson.blogg.se/
Postat av: Linda & Azi

Jaa. Men det problemet går inte över på en natt, det tar tid. Måste ha tålamod, eller nån annan kan ge dig bättre tips, hoppas. Annars så kontakta hundinstruktör? :)



Ja, det känns verkl kul :)

2009-12-17 @ 15:13:19
URL: http://astirazalea.blogg.se/
Postat av: Anonym

Jovisst, risken finns att dom skäller hela tiden och förväntar sig att dom ska få beröm för det.. Och då har det ju inte blivit riktigt som man vill :p

Min hund har försökt det någon gång, men eftersom han då inte fick någon som helst respons från mig så gav han upp.

Men det gäller ju alltid att hitta det som funkar för hunden, alla är olika och en metod som funkar superbra på en hund kanske är helt meningslös på en annan.. Så man får pröva sig fram, och ha is i magen när hunden sen testar :)

2009-12-17 @ 17:03:04
Postat av: Ida

Glömde visst skriva vem som skrev meddelandet över.. ;)

2009-12-17 @ 17:03:46
URL: http://idahson.blogg.se/
Postat av: Ida

Haha, men en fördel med att ha är väldigt skällande hund, är att det är skitlätt att lära in kommandot "skall" :P

2009-12-17 @ 21:59:06
URL: http://idahson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback