Boken om rasen



Som jag tidigare nämnt vill jag gärna läsa på om Texas raser så att jag bättre kan tillfredsställa hans naturliga behov. Alltså lånade jag en bok om vardera ras och eftersom jag själv är övertygad om att mycket temperament är hämtat från mamma JRT blev denna bok först ut.

Kvinnan som skriver är en person som nu är "inne på sin fjärde generation JRTs" och väljer att dela sina kunskaper med oss läsare. Redan där blir jag skeptisk. Att enbart skriva om en ras ur sitt eget perspektiv och från egen erfarenhet känns alltför subjektivt i mina ögon. Jag tror inte att man kan skriva om en ras utifrån fyra individer, lika lite som man kan döma ett land efter att ha träffat några få invånare. Kanske är jag för krass här, men jag har alltid får lära mig vikten av källkritik.

Först kommer lite historia om rasen. Fint och bra. Sen handlar det mycket om valpköp och hundägande rent generellt; vaccinationer, avmaskning, id-märkning etc. Tyvärr känns det inte som att jag lärt mig så mycket mer om själva rasen och dess behov. Något jag däremot reagerar på är när hon skriver att Jack Russeln verkligen inte är typen som arbetar för att det är kul eller för att glädja matte/husse utan att de alltid måste se att de själva har något att vinna. Det tycker jag är en väldigt elak generalisering. Det finns väl hundar av alla raser som inte lämnar sängen för mindre än en blodpuddingsbit. Själv har jag fått intrycket av att JRTs ofta tycker att det är kul att arbeta. Men, som sagt, det är ju min personliga åsikt och därför inte mer värd än författarens.

Sammanfattningsvis gav boken mig inte så mycket som jag hade hoppats. Vill man fördjupa sig i Jack Russeln bör man ta någon annan bok.


Kommentarer
Postat av: Kristina

Hejsan! Såg att du skrivit på min blogg..jag e lite krasslig fortfarande så försöker att inte va ute allt för länge varje gång, men det är snart över och då ska vi absolut leka i snön..hoppas den ligger kvar! Hur mår du annars?Kram

2009-12-16 @ 10:35:12
URL: http://readmypinklips.blogspot.com
Postat av: Carina

Vad tråkigt att boken inte var bra men förhoppningsvis hittar du en bättre.

2009-12-16 @ 10:40:05
URL: http://tysonochganget.blogspot.com/
Postat av: F & Kristall

gud vad roligt med en chihuahua/jackrussel blandis. jag är uppvuxen med 3 generationer jackrussels och väntar nu på min första egna vovve, en chihuahua/papillon. Tror jack russel är en bra hund att blanda med chihuahuan det är lite mer stor hund fast i litet format. I vilket fall som helst så är han hur söt som helst :) kram

2009-12-17 @ 12:14:16
URL: http://prinsessankristall.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback