I take it all back

Liksom de flesta (hoppas jag) hundägare älskar jag min voffsing och vill göra allt jag kan för att han ska få en så säker och stimulerande uppväxt som möjligt. Samtidigt skräms jag av tanken på att göra fel, att förstöra. Jag har aldrig haft en valp förut. Jag kan inte så mycket om valpar. Det är ett alldeles nytt litet liv som nu ska formas och knuffas i rätt riktning för att få en så gynnsam start på sin framtid som möjligt. Där kan vi snacka ansvar.

Personligen tycker jag att det är svårt att hitta balansen. Hur mycket ska jag styra och hur mycket ska han få utforska själv? Vad är valpbeteende som går över och vad är olater som jag aktivt måste jobba bort?
Sen tror jag också att jag fokuserat väl mycket på vad som verkar rätt och fel hos andra hundar och deras ägare. Mycket på grund av osäkerhet. Och nu menar jag inte alla söta här som kommer med råd och tips (fortsätt!!), utan det jag själv läst i forum och artiklar.

Jag fick som en liten Hallelujah-moment nyss när jag satt och läste i en hundbok om olika raser och olika energinivåer. Jag konstaterade tidigt att Texas fått en stor del av sin "personlighet" från mamma Jack Russel. Dags att tillfredsställa den biten av honom!

En sak som gör mig osäker när det kommer till pluttvalpar är motionen.
Valpar ska inte motioneras ordentligt för då blir de trötta och dör.
Lite så hade jag tolkat det.
Samtidigt är Jack Russeln ofta en oerhört aktiv ras, som gärna klättrar på väggarna (och tuggar sönder dem) om de inte får tillräckligt med mental och fysisk aktivitet.
Var finns balansen?

Är det verkligen bättre för Texas att få lite motion och att sedan göra av med all överskottsenergi genom destruktiva beteenden? Jag ser verkligen inte hur det skulle gynna någon, varken honom eller mig.

Om Texas glatt traskar på, betyder det då inte att han orkar och vill? Jag har läst många som menar att valpar inte känner sina egna gränser utan att de kan fortsätta i all oändlighet (tills de blir trötta och dör), och att det då är ägarens skyldighet att hindra valpen från detta. Men om valpen ifråga sedan fortsätter med diverse energiförbrukande beteenden när man återvänt från sin begränsade lilla runda, bör jag sätta tvångströja på honom?

Jag vet att dagens hundar är avlade för att passa vissa syften och att de inte är samma hundar som förr levde i det vilda, men jag vill ändå tro att hundar är hundar till stor del. Om Texas levt i det fria tror inte jag att hans mamma skulle ha begränsat honom till några korta minipromenader per dag, utan då hade han säkert studsat omkring tills han blev trött och ville sova.
Självklart får detta modifieras lite för att passa våra moderna hundar, men jag tror ändå att alla mår bra av att leva så nära sina naturliga förutsättningar som möjligt.

Jag kan inte tvinga Texas till vila. Believe me, I've tried! Han vilar när han är trött, oftast efter fysiska eller mentala utmaningar. Ganska logiskt, egentligen. Alla valpar sover inte 18 timmar per dygn, bara sådär. Från och med nu ska jag anpassa våra rutiner efter oss, inte efter idealvalpen.  Detta innebär givetvis inte att jag ska släpa ut lilla Texas på timlånga skogsrundor ett par gånger per dag, men jag tänker inte längre vara rädd för att låta honom använda sina egna fyra ben.

Texas-anpassad motion i kombination med nya platser och små utmaningar hoppas jag ska ge honom det han behöver för att slippa bli frustrerad.




Vad tror du?

Kommentarer
Postat av: Patricia & Duke

Jag tycker att det är lite otydligt med att valpar får inte motioneras och dom får endast promenera si o så många minuter per antal månader dom är osv osv. För en chihuahuavalp kanske en promenad på 20 minuter är dubbelt så krävande som för en labradorvalp?

Jag tycker att man känner sin hund bäst själv. Sen ska dom ju inte motioneras på det sätt att dom tränas, typ som vi går på gym eller så xD. Men det är klart att man kan promenera i skogen och promenera lite här o där. Valpar går ju oftast inte på en rak linje hela promenaden utan de stannas lite här o lite där för att lukta, kissa.. jaa. Lite bus på gräsmattan - kissa - in igen tror jag inte någon hund klarar. Jag o Duke brukar ta en promenad på kanske 20-30 minuter i skogen, han får springa lös o lukta, spralla av sig osen kopplar jag honom o vi går in igen. Han får leta godis/mat, träna lite tricks o sen sover han en stund. När han måste ut igen kissar han och sedan kanske jag kastar lite pinne några gånger o leker "jage" oså in igen efter 5-6 minuter, leker kamplekar med leksaker osv.

Utan det hade han ju också klättrat på väggarna.

Jag tror absolut att valpen själv vet när den är trött, iallafall om inte en annan vovve är med som hetsar upp den.

2009-11-12 @ 12:20:33
URL: http://dukesdagbok.blogg.se/
Postat av: Patricia & Duke

Precis :D! För hur skulle de bli om valpen knappt fick ta ett steg i "onödan" innan den är typ 9 månader osen helt plötsligt skall följa med ut på långa promenader och börja med någon aktivitet. Bättre att den vänjer sig lite från början :). Den måste ju få uppleva världen också, alla lukter och grejer som finns utanför området.

Hade ju blivit rätt så jobbigt om man hade en typ grand danois som aldrig varit utanför grinden osen skall på 9 månaders dan ut i världen, inte så kul om en 50+ kilos hund får panik o sticker ;D!

2009-11-12 @ 12:40:40
URL: http://dukesdagbok.blogg.se/
Postat av: Elin

Precis rätt inställning! ;D;D

Det här med motion är knepigt, men att följa sitt eget sunda förnuft tror jag är bäst! :) I början var jag också sådär tänkande att man fick inte det och inte det.. osv. Men nu kör jag efter min egen riktlinje. Och jag kan sätta en tusing på att det finns hundar som är lika gamla som Enso men som utsätts för mycket hårdare prövningar.



Hahaha jo vi kämpar på, Men går jag före och allra helst håller i en skinkmacka och sedan försvinner ut synradien här upp så kommer han såsmåningom upptraskandes suktandes efter mig. (Eller skinkmackan? jag vill tro att det är mig iallafall!)

2009-11-12 @ 12:59:40
URL: http://elinoenso.blogg.se/
Postat av: cecilia

att ha valp och hund är svårt. Jag har turen att fått växa upp på en kennel och steget till egen hund va inte så svårt. Men svårt endå.



Jag brukar säga till alla som frågar ang hur man ska göra med alla tips, fakta och annat. Att ha valp/hund är som att stå vid lösgodiset på tex ica. Du har din påse som DU ska fylla, blandningen ska kännas bra för er! Du tar en bit från boken, sen tar du en bit från va kompisen sa och sen tar du en liten bit från va tanten med den lilla hunden sa som ni mötte på promenaden, osv... ja du fattar kanske vad jag menar. Alla vill komma med goda råd och tala om för er hur man ska göra med sin nya hund. Den ena säger på ett vis å nån annan påstår att de e fel och berättar hur man ska göra enligt henne.



Men de e DIN hund och de e DU/NI som ska känna att de känns rätt och passar för er.



Så mitt råd till dig, plocka din egen påse!



Klart en valp inte kan dö av för mycket motion. Där emot så har jag hört att dom kan få problem med skelettet, tex höftledsfel. Enligt mig bör man tänka på att en valp är som ett barn. Inte drar man ut en liten 1-åring på 1 km promenad?! Nej, man låter 1-åringen gå en bit, sen får den sitta i vagnen eller bli buren en bit, å sen kanske gå igen.. Första året så gick jag knappt med Saga. Vi har en liten park utanför oss, där fick hon springa i långt koppel och leka. Då hade hon chansen att vila när hon ville.



Ja, detta med valp och hund är inte lätt.. men du klarar de!!!



kram

2009-11-12 @ 14:56:37
URL: http://cettcilias.blogg.se/
Postat av: Carina

Det dom menar är nog att man inte ska motioner valpen utan låta den springa och nosa och busa rundor. De får tillräckligt med motion när den busar som man behöver inte gå så långa rundor. Men att de skulle bli trötta och dö har jag aldrig hört talas om, då måste man nog gå väldigt långt.



Det som tröttar ut en hund bra är hjärngympa. Kan tex vara att leta upp ett föremål, personer, godis. En jack russel har mycket energi, har en kompis som har 2 stycken så jag vet :-) Jag tror nog att du kommer att fixa det och göra det som är rätt.

2009-11-12 @ 15:41:58
URL: http://tysonochganget.blogspot.com/
Postat av: Malin

Jag tror helt på, som många andra ovan, att anpassa sig och träningen efter hur hunden är och reagerar. Ett antal småsmå korta promenader per dag skadar inte din hund med lite bus/lek och träning då och då.



Rexie är ju en blandras mellan Jack Russel och Corgi. Men han har få drag från jack russeln. Så jag måste anpassa mig efter honom. Han har INTE en hög energinivå. Jag kan ta en lång promenad med honom en dag men inte två dagar i rad. För det blir för mycket för honom. Medan kompisens hund behöver minst en lång promenad per dag för att inte bli överaktiv. Alla hundar är unika. Så gör det som du anser är bäst för din hund!

2009-11-12 @ 17:55:41
URL: http://malinjoe.blogg.se/
Postat av: Jannica

Som många andra sa så får man hitta sin egen väg.

Jag gör så att jag går ner till våran äng, och där får han springa så mycket han vill, oftast så lägger han sig ner med leksaken/pinnen och vilar och sen går vi hem. Den här "promenaden" kan ta allt från 10-50 minuter men då är vi på samma ställe och går alltså inte mer än runt där på den stora gräsplanen.



2 gånger om dagen, då Zhalle måste få komma ut och röra sig har, går vi en promenad (Atlas är lös) i ca 10-15 minuter.



Jag är fruktansvärt rädd för att skada eller påfresta en växande Atlas så jag tar hellre det säkra före det osäkra. Men förstår vad du menar att de kan hitta på massor med bus när det är uttråkade.

Vet nu inte vad du menar med destruktiva beteenden, men går det inte att avleda?



Ha det bra, Kram

2009-11-12 @ 19:23:41
URL: http://zhalleslashatlas.blogg.se/
Postat av: linaa

Hej gumman. om du e sugen på träff imorgon runt 14 tiden så ska jag o en annan bloggare ses i salabacke ta mitt nr om du är intresserad.

0762222265. kram

2009-11-12 @ 21:28:05
URL: http://linaabjornemalm.blogg.se/
Postat av: Linda & Azi

Vad tragiskt. Är ledsen att ni tvingades och uppleva det där. Har en kompis som blev lurad på det sättet, ungefär. Det är jätte viktigt med papper... :( Förstår om du har svårt för andra hästar efter det...



Ja, jag har hoppat lite på ridläger och så, men aldrig lärt mig riktigt... Jo, det finns vissa islänningar som tycker om att hoppa små hinder xD haha

2009-11-12 @ 22:16:19
URL: http://astirazalea.blogg.se/
Postat av: Linda & Azi

Ja, förstår det... Fy att de kan ens göra så :(

2009-11-12 @ 22:58:37
URL: http://astirazalea.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback