Konsten att aktivera sin valp

Eftersom jag sedan tidigare bara har erfarenhet av något äldre hundar har det varit lite svårt för mig att veta riktigt hur jag hanterar min fina lilla krabats överskottsenergi.

Ska jag leka och busa och leka och busa tills han (förhoppningsvis) faller ihop i en hög?
Nej, det ska jag nog inte. Internet är min bästa vän nuförtiden och genom olika forum och artiklar har jag bildat mig en lite bättre uppfattning om dessa små liv.
Precis som många skriver så har även jag märkt att plutten bara blir än mer hyper av att jag busar till det med honom. Han blir inte trött - han blir speedad!

Lösning: Hjärngympa!
Det känns helt perfekt, särskilt som jag fått för mig att min Texas är den mest intelligenta och lättlärda hunden någonsin. (Trots att han inte alltid visar det.)
Självklart får man hålla det på en nivå där det bara handlar om att ha roligt. Valpen kan inte ännu förstå saker på samma sätt som en vuxen hund och det är viktigt att ha det i åtanke. Lägg övningarna på en nivå som passar och se till att berömma rikligt!

Några google-sök senare hittade jag en mängd bra tips på vad man kan göra:
1. Gömma en godis som hunden får leta/spåra upp. Öka svårigheten efterhand.
2. En variant på inkallning är att ha hunden lös (förslagsvis på en plats utan mycket störning i början). När du märker att hunden inte riktigt är uppmärksam på dig lägger du en godis på marken bredvid dig och börjar böka lite runt den. Troligtvis får detta din hunds uppmärksamhet och då du märker att han reagerat/är på väg mot dig så säger du "kom" eller "hit" eller vad ni nu vill använda för kommando. När han kommit fram får han äta upp godiset som belöning. Förhoppningsvis får detta honom att alltid vilja hålla lite extra koll på dig eftersom du är en mästare på att hitta godisar!
3. Låt valpen öppna saker för att komma åt en godis. Göm godisen under kastrullock, bunkar, i toapappersrullar, under större kartonger eller kanske, för att riktigt klura till det; under en genomskinlig hink.
4. Klickerträna din valp från ett tidigt stadie. Träna in olika enkla kommandon som sitt, ligg, stanna, varsågod och använd dem i ert dagliga liv. Detta gör valpen lite mer uppmärksam på dig, eftersom du ibland kommer med roliga förslag bara sådär!
5. Lär valpen att hjälpa till lite i hemmet. Hundar är från början beroende av att ha en uppgift och känna sig viktiga, så att lära honom att utföra små sysslor hemma kan bli roligt för både dig och vovven. Ett roligt tips är att lära honom att hämta strumpor och lägga dem i tvättkorgen.
6. Gör små minivarianter på en agilitybana hemma. Glöm inte att låta det vara på valpnivå och utan större krav. Det ska vara roligt!
7. Om du är sjuk eller trött och inte riktigt orkar styra upp en ordentlig aktivitet kan du kasta ut en näve foder/godisar i gräset och låta din hund spåra upp dem.

Ännu ett alternativ för att trötta ut den lilla plutten är att ta med honom till nya miljöer och låta honom sitta passiv för att ta in allt. Detta bör man dock ta det lite lugnt med i början när valpen ändå har fullt upp med alla nya intryck.

Nu känner jag mig peppad till tusen! Vårt första och största mål blir att lära in "loss" istället för "drag/spring och göm".
Vad blir ert?



Vad sjutton är det här för något?


Godis?


SCORE!

Kommentarer
Postat av: Elin

Hehe okej, njaee, Fast jäkligt söt! :)



Ja, det är ju roligt att läsa om andra i samma "situation" hehe.



Just nu övar vi på ligg, och gå vid sidan när han är kopplad. Det blir ju att man övar lite smått på allt när det blir tillfälle till det. Men det första han fick lära sig var sitt. Och sedan att sitta och vänta på varsegod, vid matskålen och så vidare. Hehe! :)



Trevlig helg!

2009-10-09 @ 11:47:06
URL: http://elinoenso.blogg.se/
Postat av: Trican

Vilken söötnos:)

2009-10-09 @ 12:09:31
URL: http://www.metrobloggen.se/tila
Postat av: Trican

Men det känns alltid som att jag är sämst och att det går så bra för alla andra.. Hmm!

Trevlig helg=)

2009-10-09 @ 12:33:37
URL: http://www.metrobloggen.se/tila
Postat av: Cissi

sv: nä vad gulligt! med små hundar kan man ju nästan göra vad som helst, Skillz hade kvävt mig. :P vad är det för ras du har? :)

2009-10-09 @ 13:01:32
URL: http://ceciliakaye.blogg.se/
Postat av: Elin

Heheh mm. Yes, Enso är min första hund! :)



Och lycka till du med, men kom ihåg att ta det lugnt bara! :) och leka in kommandona. Viktigast är ju som sagt att han blir trygg med dig/er nu till början med. För mig tog det flera veckor innan jag började köra kommandon, man får ju liksom lägga in dem i leken! :)



Ja, vi har gått valpkurs. Men Enso har bara varit med 3 gånger. fast lika duktig som dom andra^^ haha, himla lättlärd. Och de andra är typ ett halvår. haha. Gångerna innan det så har mamma eller pappa åkt med och tagit hand om Enso medans jag har gått med de andra valparna+ägarna i skogen där mycket av kursen hållits. Sedan har Enso varit med lite på övningar på "plan" fast mest övat på att kunna vara med mig när det är mycket folk och hundar runt omkring. Han är ju som sagt bara bäbis än! ;p



Tyvärr så börjar det ju bli säsongsslut för de flesta kurser, men du kanske kan hitta lite helgaktiveringar och så som klubbar anordnar? det vet jag att min klubb kommer göra under hösten/vintern iaf. Annars så är det ju att köra på lite själv som gäller.



Fast kom ihåg att ta det lugnt, och njuta av det lilla knytet. Att lära honom massa kommandon hinner du med hela livet, men han är bara bäbis en krot tid. Så njut! de växer fööör fort! ;p

2009-10-09 @ 13:50:44
URL: http://elinoenso.blogg.se/
Postat av: Madeleine

Nu kommer jag och besserwissrar lite här men jag kan inte hålla mig...



Nummer två "variant på inkallning" är säkert en kul sak att göra men eftersom jag är inkallningsfreak så öva hellre på riktiga inkallningar. Du behöver din sambo eller annan person till hjälp.



En håller i hunden, du hoppsar i väg kanske 10 m, medhjälparen släpper hunden precis när du ropar namn och hit (eller vad du nu vill säga) samtidigt som du sätter dig ner på huk och inväntar hunden. (Alltså vänd ryggen mot hunden men tjuvkika lite så att du ser att hunden är på väg, annars måste du ju locka mera) När den kommer fram är det fest och den får godis av dig.



Variera belöning, leksak/godis men alltid mycket beröm och belöningen ska komma från dig. Alltså inte kasta iväg en leksak från dig när hunden kommer till dig. Variera avstånd, spring/gå men var alltid världens bästa matte när hunden kommer.



Gör du det 10 ggr eller mer om dagen så har du övat tusen inkallningar med din valp efter 3 månader och har ett guldläge inför framtiden! Det tar inte många minuter om dagen heller och kan göras på vilken gräsmatta som helst.

2009-10-12 @ 11:06:46
URL: http://galjar.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback