Motgångar och medgångar

När jag nu ställdes inför skolrelaterade svårigheter som kommer att kräva all min tid och mitt engagemang gjorde jag vad varje moget övervägande individ skulle göra: Jag flydde!
.
Självklart ska jag ta tag i mina plikter med glädje, men först måste jag få skriva av mig lite. Det har skett viktiga hundrelaterade saker som få i min omgivning kan uppskatta så som ni. Jag funderade en stund på att hänvisa till min hund och hans uppfostran idag på vårt seminarium, men jag betvivlar att professorn i utvecklingspsykologi skulle uppskatta parallellen.
.
.
Anyway.
Nu sedan jag återfått både hund och hälsa så har jag fullt upp med att återta all förlorad träning. Vi var ju riktigt på hugget där innan kroppen gick och dog. Som ett steg i rätt riktning frågade jag då min fantastiske Sambo om inte han ville följa med mig på onsdagsträning på Brukshundklubben. Sambon hoppade högt av glädje och sa att självklart skulle vi det. Jag tyckte mig även ana att han mumlade något om att vi måste skaffa ännu en hund så att vi har varsin att träna med, men det kan ha varit inbillat.
.
Så blev det då onsdag och jag räknade timmarna tills vi skulle åka på träning. Till slut kom Sambon hem från jobbet och konstaterade att det snöade och var skitkallt. Inga problem, tyckte jag, och efter några bedjande ögonkast från min sida så satt vi i bilen.
Under det trevliga bilsnacket på väg ut så konstaterade Sambon plötsligt att han har en oerhört manipulativ flickvän. Han kunde då rakt inte förstå hur jag först kan lyckas övertala honom att ens skaffa hund och att jag sedan får honom att följa med till Brukshundklubben. Medan jag knappt pratat om annat på hela dagen hade Sambon alltså inte berättat för sina kollegor hur han skulle spendera sin onsdagskväll.
.
Så kom vi då fram till slut och det var onekligen både skitkallt och snöigt. Vi sällade oss dock till skocken, en blygsam samling på fem eller så hundar med respektive ägare samt en instruktör. Efter att ha släpat runt vår allt annat än medgörliga lilla brukshund blev det dags för platsliggning. Plättlätt! Jag och Texas körde en egen variant och satsade på platssittning. Dessvärre var det fortfarande skitkallt och blött så stackars Texas kunde helt enkelt inte vara stilla i all evighet. Jag bröt lite tidigare men var ändå strålande nöjd. Ge oss tio grader och sol så tar vi den!
Efter platsliggning med våra hundvänner var det dags för inkallningsträning. Jag var högljutt entusiastisk och menade att trots att vi kanske inte riktigt är i full tävlingsform ännu så vill vi gärna träna och blicka framåt. Detta kan eventuellt ha frambringat medlidsamma blickar hos mina medtränande som kanske trott att jag på allvar inbillar mig att jag och Texas är i någon form alls.
Kul var det i alla fall.
.
Vår tränare Erik gav oss en alldeles strålande övning som skulle genomföras två och två. Plötsligt var det inte jag och Sambon som var losers utan alla andra som kommit helt själva. De fick turas om att köra med instruktören medan jag och Sambon råtränade.
Övningen gick alltså ut på att den ena promenerar iväg med hunden medan den andra står kvar. Den hundlösa ska sedan ropa på hunden och både hunden och den andra personen ska då förhoppningsvis komma i full fart. Övningens två främsta fördelar var:
1. Hunden var aldrig lös
2. Om inte hunden kommer på en gång så får personen som håller i kopplet se till att det händer grejor. Väldigt konsekvent, med andra ord!
.
Jag och Sambon sprang kors och tvärs och det gick fantastiskt bra. Texas verkade tycka att det var hur roligt som helst att få träna med hela lilla familjen. Jag och Sambon var väldigt glada över att ha hittat en konkret övning som vi kan träna på hemma. Great success!
.
Efter att ha sprungit kors och tvärs och nästan förlorat fingrarna till kölden signalerade min stackars blåfrusne Sambo (som absolut inte förstått det här med hundträningsklädsel) att det var dags för avfärd. Som den hänsynsfulla flickvän jag är var jag bara tvungen att prata pyyyyttelite med vår instruktör. Helst hade jag velat stoppa ner honom i fickan och ta med honom hem för att vidare kunna pumpa honom på övningar och tips, men det kändes inte helt genomförbart. Till slut måste nog instruktören ha tyckt lite synd om mig för han erbjöd mig att ses lite framöver och träna ihop. Jag blev nästan rörd!
.
Nu har jag alltså en lovande hund, en personlig tränare och en mycket engagerad Sambo. Framtiden ser ljus ut och det dröjer nog inte länge förrän våra namn blir frekventa på prispallen. Samtidigt ska jag alltså kamma in några VG'n i skolan så det kanske är dags för mig att avrunda.
.
Jag är i alla fall glad över att ha en plats där jag kan dela med mig av spännande hundhändelser och att det faktiskt finns de som förstår! Hoppas ni orkade läsa igenom hela utläggningen. Skriv gärna en rad om hur det går för er. Jag saknar alla mina bloggfriends och vill ju veta hur ni har det!
.
Dags att återgå till studierna...
.


Kommentarer
Postat av: Malin

Duktig Texas är då! Fortsätt så :)

2010-04-22 @ 20:19:10
URL: http://svartisa.blogg.se/
Postat av: Carina

Vad Texas är duktig på att plugga :-) Det där med kyla och korthåriga hundar och platsliggande går inte riktigt ihop, hade ofta problem med Tyson oxå då han tyckte det var för kallt hihi. Såg även på vår kurs i onsdags att de som hade kort päls inte riktigt lade sig ner, inte alls konstigt. men visst är det roligt med träning, hoppas bara värmen och solen kan komma nu ordentligt. Ha en bra dag

2010-04-23 @ 05:51:12
URL: http://tysonochganget.blogspot.com/
Postat av: Patricia & Elwiz

Vad roligt att träningen får framåt för er :D! Vissa övningar är verkligen roliga ^^,.

Trevlig helg!

2010-04-24 @ 18:58:27
URL: http://elwizdagbok.blogg.se/
Postat av: Elin

Vad roligt att läsa lite livstecken ifrån er! :)Ni verkar ha fullt upp med alla studier & hundträning och en skyffel oturlig sjukdom. Tur du har många villiga hundvakter kring dig! :)

2010-04-25 @ 21:48:38
URL: http://elinoenso.blogg.se/
Postat av: cecilia (med Saga & Betty)

det snöar på din blogg (fniss). fast att det är maj månad. kram

2010-05-02 @ 21:40:01
URL: http://cettcilias.blogg.se/
Postat av: liindblaads

vad tycker du om bloggar som drivs av killar ?

säg din åsikt omd et på min blogg :)

2010-05-02 @ 21:49:17
URL: http://liindblaads.blogg.se/
Postat av: Becca & Olga

Det var den sötaste lilla pluggis ngns! :D

2010-05-08 @ 20:58:14
URL: http://sweetolga.blogg.se/
Postat av: jannica

Hej!

Du har fått en Award av mig, kika in på min blogg ;)

2010-05-14 @ 01:06:41
URL: http://zhalleslashatlas.blogg.se/
Postat av: jannica

Du är utmanad, kika in i min blogg! :)

2010-05-16 @ 22:56:49
URL: http://zhalleslashatlas.blogg.se/
Postat av: Tessan och "pälsbollarna"

O oj har inte varit här på lääänge! Det händer mycket och jag har inte läst igenom allt....Förökte förtå vad som hänt med kropp och själ? Dremot så ser jag att "lillen2 genmomgått samma procedur som Acke...men inte fick jag ta hem honom innan han vaknat och piggnat på sig...och som väl är har "min" vet satt stygnen på insidan så jag slipper detta med stygnborttagning, och så har han lämnat pungen kvar så han fortfarande ser lite manlig ut:) Ja inte just nu kraken då han har ont och är röd och allmänt däckad! säger oxå..det snöar på din blogg och här är typ 27 grader kvalmigt och hett:) Må gottigt kramis till er alla!

2010-05-20 @ 16:41:28
URL: http://minahundarochjag.blogg.se/
Postat av: carola

attans sån söt lite vovve..

Vad är det för ras??



Har nyss tagit bort min bäste vän sen 9 år tillbaka ochl ivet är inte detsamma..



sussa sött

2010-05-23 @ 21:28:03
URL: http://mammacarola.blogg.se/
Postat av: carola

han var då för söt:)



Ja det var nog den värsta dagen i mitt liv.

Vem pratar man med om sorgen efter en hund?

Det gör så ont än i dag, har inte tagit farväl i hjärtat ännu.



Hoppas din dag varit bra

2010-05-24 @ 19:25:39
URL: http://mammacarola.blogg.se/
Postat av: Amelie

va fiint de blev med bilden Sara! Du måste hjälpa mig;)

2010-07-02 @ 10:10:19
URL: http://amelievikström.blogg.se/
Postat av: Becca & Olga

åh så fin nya headern är!

2010-07-04 @ 17:57:32
URL: http://sweetolga.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback