Small update

Hej mina vänner!
Hur mår ni?
Är ni kvar?

Jag har precis läst ett kapitel för mycket (mot vad jag planerat) i psykologiboken och kände därför att det var dags för en stunds bloggande. Det har nämligen hänt en hel del på hundfronten på sistone. Helt klart nämnvärt. Svårigheten ligger i var jag ska börja...

En stor händelse är att vi gått med i Uppsala Brukshundklubb. "Jamen det var väl på tiden", tänker ni säkert. "Där hör ni helt klart hemma", är förmodligen ytterligare en tanke som kläcks. På den första punkten är jag tvungen att hålla med er (på den andra punkten tror jag nog att alla andra medlemmar på brukshundklubben är av annan mening, men vem bryr sig?). Jag vill gärna fråga mig själv varför vi inte varit dit tidigare, men det vore ju lite töntigt eftersom jag såklart redan vet svaret. Vi har ju för sjutton knappt känt till stället! Än mindre vetat var det legat, vad det kostat, hur det funkar eller om det ens är bra. "Nej, då är det ju mycket bättre att traggla runt hemma utan att ens komma någon vart", kanske ni tänker. Sluta upp med dessa tykenheter! Jag är hundägare för första gången och jag lär mig nya saker varje dag. Till nästa hund kommer jag garanterat att ändra på mycket, var så säkra, men just nu återstår bara att göra om och göra rätt!

Förövrigt gick vår första onsdagsträning inte som man skulle önska, men helt okej med tanke på omständigheterna. Texas var förstås alldeles till sig och blev både blind och döv inför mattes fåfänga försök till lydnad. Resten av gänget trippade runt med sina rottisar, vars blickar inte vek en tum från mattes/husses ansikte, men jag låter sällan sådant bekomma mig. Ensam är stark, brukar jag köra. Stenhårt. Jag kan eventuellt ha fått något ynka slag av vemod och undrat varför min värdelösa ledarställning inte ger så mycket som en blick från min hund, men det måste ha varit i ett ytterst kort ögonblick av svaghet.

Jag vill dock be att få lista några enormt trevliga aspekter av vår onsdagsträning:

  • Texas skällde inte en endaste gång, trots att flertalet andra hundar gjorde det. Hurra!
  • Texas var fantastisk med att sitta-stanna, trots att man såg hur hela kroppen skrek "SPRING"
  • Jag fick öka ansträngningarna för att få min hunds fokus. Det var bra för mig
  • Jag blev inspirerad av alla andra som hade så fin pli på min hund
  • Jag kände mig duktig fär att jag, min pyttehund till trots, faktiskt vill träna mer seriöst. Andra bruksmänniskor kunde kanske uppskatta det istället för att sända onda blickar

Här ser ni problemet med att blogga så pass sporadiskt som jag numer gör; att återge den senaste oombloggade tiden kan sällan göras i ett samlat inlägg. Det blir lätt så att jag klämmer in alla detaljer jag bara kan, istället för att kortfattat redogöra för den senaste tidens samlade erfarenheter. Jag får jobba lite på det. Tills vidare är det väl bara för mig att sätta igång med nästa inlägg som behandlar nästa erfarenhet. Något att se fram emot!

Såhär ser vi förresten alltid ut när vi promenerar. Hela tiden, varje dag.
Typ.

Kommentarer
Postat av: Carina

Vad kul med ett litet inlägg från dig, det var inte igår :-) Det ser ju väldigt bra ut på bilden med kontakten. Klart han var till sig när han såg alla roliga kamrater hihi men han lugnar nog ner sig efter några gånger. Enzo och jag börjar vår den 29 och jag kan se honom framför mig helt tokig och glad och skällande säkert.

2010-03-19 @ 20:49:57
URL: http://tysonochganget.blogspot.com/
Postat av: Anna & Kompis

Kul att hitta nya inlägg! :) Jag är minsann inne och kikar var och varannan dag och hoppas, hoppas...



Jag kan säga på en gång att det inte handlar om bristande ledarskap. Säger jag, som har samma problem med att få uppmärksamhet från Kompis... ;) Jag har får lära mig på kurserna som vi har gått senaste tiden att det handlar om att skapa en tydlig målbild för vovven av vad man vill uppnå och sen börja öva in den, så att han/hon faktiskt förstår vad det är husse/matte förväntar sig. Vi har börjat nå dit på flera plan och snacka om islossning! Kompis som ibland är OMÖJLIG att få kontakt med då det händer så himla mycket annat skoj har plötsligt lärt in ett kontaktljud. Dvs, när jag gör det ljudet så bryter hon vad hon än håller på med och tittar på mig! skuttar högt av glädje Säg till om du är intresserad av att jag berättar hur jag tränade in uppmärksamhetsljudet, så berättar jag gärna. :)



Avslutar med ett litet 'Hurraaa, vad du är braaa!' för ditt slit - både med plugg och hundfostran. :)

2010-03-19 @ 23:15:54
URL: http://kompismedflock.blogg.se/
Postat av: Jonna & Puff

Hejda för BK! Vi ska faktiskt också bli brukhundsklubbsmedlemar om en vecka och börja med både onsdagsträning och agility-kurs. Är redan livrädd att gå bland alla brukhundsmänniskor (jag har mina fördomar) med min lilla hund. Tur nog är inte pappisar allt för okända på BK:ar tack vare rasen framgångar i just agility. Så det ska bli såå spänande.

2010-03-23 @ 20:04:25
URL: http://jonnax.blogg.se/
Postat av: Becca & Olga

Vilken fin promenad bild :P

2010-04-14 @ 12:50:33
URL: http://sweetolga.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback