Att bära eller inte bära

Morgonens hysteri är genomlevd och nu sussar han sött vid mina fötter. Han är ju så härlig, jag bara önskar att jag kunde göra det lite roligare för honom så att han slipper ta till gnag på skor och annat. Ska man låta honom vara och hoppas på att han tröttar ut sig själv eller ska man erbjuda konkreta sysselsättningar? Ska man försöka få honom att göra av med all energi ute? Hur gör ni med era valpar?

Något jag skulle önska att jag kunde göra lite oftare är miljöträning. Det känns som att Texas ändå har outsinlig fysisk energi och att man därför skulle satsa lite mer på den mentala biten. Hitills har jag främst haft honom i famnen de gånger han ej orkat/kunnat gå själv, men det är inte helt idealiskt. Dels har man ingen arm fri till att göra något annat och dels blir det konstigt och tungt. Jo, han väger bara 1,9 kg, men jag har varit mer eller mindre sängliggande sen i april och är lika stark som kokt spaghetti. En väska skulle också bli som en slags portabel trygghet, förutom mig själv.
Trots att en väska vore ett välkommet inslag är det också lite som tar emot. För det första har Texas fyra egna små ben som faktiskt fungerar alldeles utmärkt och man vill ändå att det mest naturliga transportsättet ska vara gång, så långt det nu är möjligt. För det andra finns det redan alltför många fördomar mot småhundar. Jag vill inte ses som ännu en liten tjej med en levande, luden accessoar. Å andra sidan är det viktigare för mig att välja det som funkar bäst för mig och Texas, än att måna om mitt rykte.

Ponera då att ett väskinköp vore att föredra. Vad väljer man?! Det finns så sanslöst många underbara alternativ.
Mina krav är väl kvalitet, stilren och praktisk design samt diskreta färger. Rosa, puffiga och fluffiga saker är alltså inte aktuellt. Väskan bör ha extra fack så att man slipper släpa med sig ytterligare en handväska. Det ska också finnas möjlighet för hunden att sticka ut huvudet.
Snälla Anna på Posh Pooches säljer väskan ovan, en dröm i mörkbrun mocka, för 1495:-. Den är så snygg att jag skulle kunna tänka mig att använda den även utan hund. Nackdelen är väl priset och det faktum att jag har lite svårt att se min Sambo gå runt med den på armen. Å andra sidan betvivlar jag att han någonsin kommer att visa sig med hund i väska, så det är kanske inget att anpassa sig efter.


Även denna snygging finns hos Anna på Posh Pooches och blir din för 1199:-.

 3641 TRIXIE Transportväska Nastasja
Denna var lite småtuff. Eller så var den klumpig och ganska ful? Jag är inte helt säker...
Finns hos Grand-Prix för 339:-.

http://grand-prix.se/product_thumb.php?img=images/interzoo/69277.jpg&w=200&h=134
Konstigare än såhär kanske det inte behöver vara? Enkel, billig och tråkig. Kostar 245:- hos Grand-Prix.

Pet Flys Wings - XSmall
En underbar väska för 1098:- (storlek XS) hos Doggie. Ett plus, förutom designen, är att väskan är godkänd av de flesta flygbolag.

Bella Pet Carrier Bella Pet Carrier
Praktiskt väska för 599:- hos Doggie.

En ganska söt och enkel väska av märket Hurtta för 300:- hos Spoiled Dog.
Finns även i en mörkare, nästan svart, färg som skulle passa oss lite bättre. Ett klart prisvärt alternativ.

Ja, först måste man väl bestämma sig hur pass viktig denna väska skulle vara. Det känns rätt dumt att lägga en tusing på något man bara tänker använda ett fåtal gånger under valptiden.
Ni med hundväskor, hur resonerar ni? :)

Kommentarer
Postat av: Carina

När det gäller väskor kan jag nog inte hjälpa dig, har aldrig haft någon väska till Tyson.



Du kan ju gömma lite godis både inne och ute, det tröttar ut hundarna rätt bra. Kanske till och med gömma någon leksak. Hoppas ni har haft en bra dag

2009-10-13 @ 19:07:29
URL: http://tysonochganget.blogspot.com/
Postat av: Carina

När Tyson var riktigt liten och vi ville gå till fotbollsplanen som ligger en bit från där vi bor så bar vi honom i famnen. Vi gick inga långa promenader med honom när han var liten så det var aldrig några problem, utan anpassade efter vad han klarade av

2009-10-13 @ 19:46:20
URL: http://tysonochganget.blogspot.com/
Postat av: Elin

hmm, njae det är nog inte bara du!

FAst jag tycker inte att det är så läskigt, bara att göra det liksom. Fast Enso gillar det inte riktigt. Men det går bättre och bättre! :) Han är ju ganska stor så inte så lätt att sitta emd honom själv i knät. Så mamma brukar få hålla och jag klipper, sen mosar jag in lite korv i munnen på honom. hihih.

2009-10-13 @ 20:43:34
URL: http://elinoenso.blogg.se/
Postat av: Trican

Jo, jag har fått många stöttande kommentarer också, men sen kommer de här "proffsinläggen" som jag klarar mej utan. Det jag hatar mest är att folk inte vågara skriva ut att det går dåligt för dem. Jag menar om man har misslyckats med att få ut hunden så den har skiitit inne 3 ggr på en och samma dag är inte det ett tecken på att det går lite dåligt då? (detta har inte hänt mej men en annan, men ändå var allt perfekt) ehh visst! duktig hund som skiiter inne - nae skulle inte tro det!



Det gick toppen toppen toppen hos vet:) hon var sååååå duktig:).

Kramar

2009-10-14 @ 00:03:27
URL: http://www.metrobloggen.se/tila
Postat av: Carina

Jag är superglad att det går så bra mellan Tyson och Enzo, man vet ju aldrig om det kommer att gå bra innan.



Du är välkomme att fråga så mycket du vill, kan jag hjälpa dig är jag glad :-) När det gäller kläder använde jag en regnjacka till honom förra året om det regna och blåste mycket och någon gång använde jag en stickad tröja. Men oftast gick han utan. Om man bara går så de får röra på sig och inte stå still så brukar de kunna hålla värmen uppe. Är han lite långsam och gärna står stilla och luktar länge på ett ställa hade jag nog haft en jacka/tröja till honom. Hoppas ni har haft en bra dag, kramiz

2009-10-14 @ 15:01:44
URL: http://tysonochganget.blogspot.com/
Postat av: Jannica

Hej! Måste bara berömma dig på sättet du skriver. Det är otroligt roligt att läsa, ler i varje inlägg :)



2009-10-15 @ 09:25:57
URL: http://zhalleslashatlas.blogg.se/
Postat av: Linda

Jag kan varmt rekommendera Hurtta väskan som jag har i min webshop. Den är jättepopulär och varm och gosig inuti också.

/Linda

Spoiled Dog

2009-10-21 @ 14:02:52
URL: http://spoileddog.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback