Hundens första år


Av Charlotte Swanstein

Boken handlar främst om Lexi, författarens femte valp, och vi får följa dess utveckling under det första året. Tillsammans med dagsboksanteckningar från deras vardag skriver författaren om vad man bör tänka på som valpägare.

Jag tyckte inte om den här boken. Vissa böcker lyckas liksom locka till vidare intresse för förbättring medan andra böcker får en att känna som om allt man hitills gjort är fullständigt fel och att det egentligen inte finns något större hopp. Jag var i princip körd redan när jag köpte en blandras från en oetablerad uppfödare. Allt annat jag gjort sedan dess är också fel.

Problemet var att författaren skriver hur man bör göra, men går aldrig närmare in på det. Det ges sällan några exempel eller förklaringar. Elakt uttryckt är den skriven så att man kan beundra hennes fantastiska arbete men aldrig efterlikna det.

Farväl harmoniska unghund. Bättre lycka nästa valp!

Kommentarer
Postat av: Linda & Azi

Ja, alla böcker är olika. Vissa böcker står man att ska göra si och så. Men vissa lämnar man några alternativ. Andra böcker skriver författaren hur HON/HAN gjorde, men det måste inte betyda att det är RÄTT eller FEL. Olika :)



Hihi, ja, Azi är duktig på att uppfostra valpar ;)

2010-01-05 @ 21:43:29
URL: http://astirazalea.blogg.se/
Postat av: Patricia & Elwiz

Vissa böcker är väldigt..konstiga :P.

Jag läste en där dom sa att om valpen/hunden gjorde något dumt/fel så skulle man sätta sig ner med dom och "prata" lungt som vanligt. "Så får man faktiskt inte göra hunden"..som om den fattar vad man säger liksom :p.

2010-01-05 @ 21:52:26
URL: http://elwizdagbok.blogg.se/
Postat av: Jonna & Puff

Hur är man gör så blir det väl fel ändå - enligt någon hundvetare. Det finns tusen olika metoder som alla är den rätta och alla andra är helt fel.

Känns ändå rätt tryggt att veta att man gör ändå allt helt fel, då kan det inte iaf bli värre :)

2010-01-05 @ 21:57:13
URL: http://jonnax.blogg.se/
Postat av: Jenny och Qing

God fortsättning

Jag har precis startat upp en ny blogg om mig och min hund. Bloggen kommer innehålla allt från tips och trix, problemlösning, recensioner och bilde från trimmet. Jag kommer även blogga om vår väg till lydnaschampionatet. Jag kommer även dela med mig av den utbildning till allmänlydnadsinstruktör som jag kommer att påbörja nu i Januari.



Häng med och dela erfarenheter med mig och Qing

2010-01-05 @ 22:36:04
URL: http://qingsperspektiv.blogg.se/
Postat av: Ebba

Jag håller med, vissa älskar man, andra ogillar jag. Jag tycker att man märker det ganska tidigt i en bok.

2010-01-07 @ 09:50:50
URL: http://dreamingaboutmolly.blogg.se/
Postat av: Elin

Håller med dig, men jag tyckte det verkade bra innan så jag slog på stort och köpte filmen tillochmed. Så hoppas att du bara lånat boken ^^ haha. Nä ursch. Tacka vet jag att det finns bättre...

2010-01-07 @ 12:52:09
URL: http://elinoenso.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback