Komma igång med klicker



Detta blev den första bok jag läste om klickerträning och också den som fick mig intresserad på allvar. Det står mycket om klickerträningens bakgrund och roligt nog var det mycket som var bekant från psykologistudierna. Man får veta varför klickerträning fungerar och vilka psykologiska experiment som lagt grunden till detta (Pavlovs hundar etc). Sånt tycker jag alltid är lite extra roligt att läsa. Jag vill gärna veta varför och inte bara hur.

Författaren ger tydliga exempel från riktiga situationer där han mycket framgångsrikt har använt sig av klickerträning. I slutet får man viss handledning i konkreta träningsmoment med klicker, men boken känns främst som en grund till "vidare studier". Det är ingen handbok per se, utan snarare en mycket god introduktion.

Är du osäker på om klickerträning är något för er eller bara intresserad av klickerträning, dess ursprung och funktion? Läs då denna.

Kommentarer
Postat av: Tessan med "pälsbollarna"

klicker är skojjigt! Själv kör jag det vid inlärning....

Må gott på er!

2009-12-16 @ 20:22:56
URL: http://minahundarochjag.blogg.se/
Postat av: Michelle

De låter ju intressant. Har aldrig riktigt förstått hur det fungerar.

2009-12-16 @ 22:41:05
URL: http://michellebeit.blogg.se/
Postat av: Patricia & Duke

Jag blir så glad av dina kommentarer. Du skriver precis det jag vill höra!

Min syster tycker att det känns som om man sviker Duke men han älskade ju faktiskt andra hundar.

O sedan vill mina föräldrar väldigt gärna ge mig en valp :).

2009-12-16 @ 23:29:54
URL: http://dukesdagbok.blogg.se/
Postat av: Patricia & Duke

Du borde verkligen bli terapeut av något slag, du skriver så rätt och rent!

Min syster sa igår kväll faktiskt att hon trodde att Duke på något sätt fanns/levde i mig och att det sedan skulle föras över på nästa hund så att den blev Duke. Jag tror också på det och jag tror hon börjar förstå lite :). Men hon hanterar sorgen på ett annat sätt. Hon har råkat ut för så mycket på ett år, alla omkring henne dör.

Hennes favorit häst, hennes pojkväns mor/farföräldrar, vår kanin höll på o stryka med ett tag osv. Så hon tar det hårt!

Men innerst inne håller hon nog med mig :)!

2009-12-17 @ 09:44:44
URL: http://dukesdagbok.blogg.se/
Postat av: Patricia & Duke

Jag tror att det börjar gå upp för henne nu. Vi har ju diskuterat jätte mycket i familjen och mina föräldrar vill väldigt gärna ge mig en ny hund. En liten extra julklapp :). Så vi får se vad som står i bloggen nästa vecka!

2009-12-17 @ 10:32:42
URL: http://dukesdagbok.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback