Min hund är ingen leksak!!!

Ah, jag är så upprörd! Jag märker nu hur bortskämd jag varit hitills med hundvänner och trevlig omgivning, hänsynsfullhet och omtanke.

Vi var precis ute på den vanliga lilla rundan, jag och min plutt. På väg till lilla parken bredvid mötte vi en liten familj med hund. Lyckliga över ännu en vän slog vi följe med dem till parken så att de små skulle kunna leka vidare. Vovven var en bladning mellan border collie och labrador och hade, liksom min hund, fått energinivån från den livligare av de två raserna. Perfekt! Hundarna hade hur skoj som helst.

Allt hade varit frid och fröjd och lycka om det inte varit för en liten detalj:
BARNET!

Den lilla skitungen flickan hade bestämt sig för att hon vill ha en chihuahua och nu var Texas en lämplig kandidat. Hon skrek åt sin mamma att ta bort deras hund så att Texas inte skulle distraheras.

"MAMMA, ta BORT Jessie (deras hund) så jag kan leka med Texas"
"Maaaaaaaaaaaaamma, TA BORT DEN, sa jag"

Det värsta var ju att mamman lyssnade och försökte släpa sin hund därifrån. Texas försökte kasta sig efter och det var verkligen tydligt att hundarna mycket hellre skulle umgås med varandra. Vilket ju även var min avsikt. Dock inte barnets.
Ungen kastade sig över Texas och skulle absolut bära honom, trots mina ständiga förmaningar. Jag var hur trevlig som helst och försökte förklara för det lilla monstret barnet att Texas tycker att det är väldigt roligt att leka med den andra hunden och att han föredrar det framför att bäras runt. Självklart trodde jag att ungen skulle vilja att Texas hade kul, men icke.

"Men jag vill bäääääääääääära honom. Har han inte lekt klart snart? Mamma TA BORT JESSIE!"

Ha det inte varit min lilla älskling det handlade om hade det nästan varit komiskt. Kan barn verkligen bete sig sådär? Föräldrarna var ju så himla trevliga och vettiga men tydligen hade de inte hjärta att förneka sin lilla prinsessa någonting. Note to self: skäm inte bort

Under hela tiden vovvarna lekte ropade flickan på Texas. När han i början lyssnade på inkallningen (min lilla duktiga älsklingspärla) och sprang fram till henne kastade hon sig över honom och skulle plocka upp honom. Inte helt otippat slutade Texas att lyssna på hennes skrik. Jättebra. Tack lilla pucko för att du får Texas att slå dövörat till när han hör sitt namn. Vi som tränar så hårt på att göra inkallningar till något roligt. Hon ropade alltså på honom konstant. Och detta trots att han var mitt upp i något annat. Jag försökte gång på gång förklara att Texas tycker att det är jätteroligt att leka med hunden, men nejdå. Hon skulle bära honom. Jag förklarade att han inte vill bli buren. Det sket väl hon i. Jag sa att han är alldeles för uppspelt för att låta sig bäras. Okej. Varje gång han gjorde minsta lilla ansats till att stå stilla rusade hon fram och menade att "men nu är han ju lugn!"

Hundarna trivdes i alla fall men så sprang hundarna lite väl långt bort och jag blev riktigt orolig att Texas skulle fortsätta hem och över vägen, sådan fart som han hade. Deras hund kom tillbaka när de ropade och Texas skulle komma, men då rusade lilla monstret barnet fram för att "hämta honom". Vad får Texas sugen på att komma om inte en hysteriskt hojtande unge som rusar rakt på honom? Nej, han började såklart att backa.
Då kände jag mig inte lika trevlig längre. Så snällt jag kunde skrek jag åt ungen att hon INTE SKULLE SPRINGA MOT HONOM. Hon stannade till men gjorde sedan en ansats till att fortsätta sitt uppdrag. Förhoppningsvis ropade föräldrarna också i det här läget, jag hade fullt fokus på Texas så jag hörde inte. När idioten flickan äntligen backat undan kom Texas fram till mig.

Där kände jag att det räckte. Vanligtvis älskar jag när Texas får umgås med barn, men här gick gränsen. Mamman och hunden var otroligt trevliga så jag hoppas att vi ses igen. Utan barn.

Kommentarer
Postat av: cecilia

ja, ibland kan man träffa på konstiga människor - både barn å vuxna. Men jag tycker faktiskt att jag själv ha rätt att bestämma om min hund. Så jag tycker inte du ska vara rädd för att säga ifrån. De e din hund! Hade jag varit du så hade jag sakt åt flickan "jag vill att min hund ska leka med din hund. Han har 4-ben och vill inte bli buren!" nått i den stilen. Kanske är jag lite hård å elak?! Men sån är jag (ler).



SVAR: jag drog tänderna på mina tjejer kring 8månaders åldern. Min veterinär rekomenderar att man inte gör de för tidigt, eftersom dom kan släppa av sig själva. Så jag fick rådet att göra de kring 8 mån. På Betty va de 1 hörntand nere å eftersom hon har underbett å rättså trångt i munnen så drog dom (frågade såklart mig först) 1 tand till i nedre tandraden, en "vuxen" tand som behövde bort. På Saga va de 1 uppe å 1 nere, om jag inte minns fel. Å kalaset kostade ca 1500kr styck/per hund.

2010-01-03 @ 21:23:26
URL: http://cettcilias.blogg.se/
Postat av: Patricia & Elwiz

Usch vilken jobbig unge! Stackars texas som inte fick leka ifred.



Min kille jobbar också heltid just nu, men är lika intresserad av hundar som jag! Men en till hund blir det när Elwiz är mogen och jag har tid och pengar :P.

2010-01-03 @ 21:29:34
URL: http://elwizdagbok.blogg.se/
Postat av: Dannielle

Men herregud, jag hade fått spader.. Usch..

2010-01-03 @ 21:57:31
URL: http://rexmatte.blogg.se/
Postat av: jannica

Hahaha... Herregud.

Jag är alltid sån att i efterhand önskar jag att jag borde sagt ett och annat, men i stundens hetta inte riktigt vågade.



Nu förtiden när folk är oförskämda och inte lyssnar när man ber snällt så ryter jag praktiskt taget till dom.

Något jag fått lära mig genom åren, då vi inte haft bil, så har vi åkt buss och tåg överallt och folk hoppar nästan bokstavligt talat på Zhalle (utan att fråga lov) och klappar både fram och bak, under och över, utan någon hänsyn till att han kanske inte skulle vara lika snäll som han ser ut.

Tur nog är han det, men om han skulle bli rädd så vet man aldrig. Om inte annat så är det väldigt respektlöst!

Så nu för tiden är jag på krigstigen varenda gång man åker bussjäveln, för alltid är det någon unge eller gubbe/tant som praktiskt taget tror att min hund är allmän egendom.



Hoppas ni stöter på dom utan att denna prinsessa är med haha...

2010-01-03 @ 23:43:28
URL: http://zhalleslashatlas.blogg.se/
Postat av: cazandra

usch och fy på människor som inte förstår sig på att hundar faktist INTE är allmän egendom!

2010-01-04 @ 00:35:52
URL: http://ytaaa.blogg.se/
Postat av: Carina

Har råkat ut för några barn som inte fattar att man inte får lov att lyfta små hundar, de tror att så fort hunden är liten så är det en leksak, tråkigt. Hoppas ni slipper ungen nästa gång.



Tyson tänder trillade av av sig själv så där behövdes inget ingrep, tack och lov. Vi drog Enzos när han var ca 6 månader men vi kunde ha väntat enligt veten men jag ville inte han skulle få bettfel om i fall vi vill fortsätta ställa ut honom.

2010-01-04 @ 05:49:57
URL: http://tysonochganget.blogspot.com/
Postat av: Malin

Åh vad irriterad jag hade blivit.Och vilka föräldrar som inte förstod eller sa till flickan att det inte var OK.

2010-01-04 @ 08:05:59
URL: http://malinjoe.blogg.se/
Postat av: Linda & Azi

Herregud så vridigt. Jag skulle bli asförbannad på barnet. Jag avskyr annars i allmänhet barn, så värre i den situationen, haha.



Ja, verkligen, min stuga ligger bara 30 minuters bil eller 1 ½ timme buss härifrån, så det är lätt att ta mig ifrån hemmet till stugan :D

2010-01-04 @ 09:28:20
URL: http://astirazalea.blogg.se/
Postat av: Molly

Usch! Att föräldrarna inte sa till henne på skarpen, det är oacceptabelt!

2010-01-04 @ 09:30:47
URL: http://dreamingaboutmolly.blogg.se/
Postat av: Molly

Min familj har en segelbåt, så vi seglade med den i tre veckor. Det var jätteroligt! Börja bara med att ha med Texas på båten i hamn i tid så brukar det gå bra. Jag älskade det!



Jag blev rumsren under denna tid, det var för trångt inne för att göra något satt jag lärde mig att säga till flocken att jag vill ut. Toppen!

2010-01-04 @ 09:33:08
URL: http://dreamingaboutmolly.blogg.se/
Postat av: Elin

Herregud! ja det finns folk (ungar) till allt.

2010-01-04 @ 15:18:44
URL: http://elinoenso.blogg.se/
Postat av: linaa

ja du gumman de finns folk till allt tur texas slog dövöra till ändå:D annars hade han blivit barnmos.



Imorgon ska wilda på fika hos Rio se om det blir nån flytt sen.

hur går det med allt med texas gubben? kul med rumsren heten:D lossnar det tänder på löpande band eller?

2010-01-05 @ 20:19:04
URL: http://linaabjornemalm.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback