Skeppshund

Det är inte längre accessoarhundar som gäller. Skeppshundar är det nya svarta. Trendmedveten som man är så är vi i full gång med att finslipa Texas båtvana. Texas båt-oskuld togs tyvärr av mina föräldrar när jag och Sambon var i NYC men det berättas om hur han satt där i ett ensamt hörn och bara skakade. Gång nummer två var även den utan mattes stöd. Säkra källor meddelar dock att Texas visade stor förbättring. Den tredje gången följde jag med och då var det knappt någon fara alls. Osäkerheten visade sig förvisso i ett stort behov av närhet från trygga matte och sällan har han varit så mammig som han var då. Jag njöt och tyckte att det var härligt att känna mig behövd, medan resten av familjen fnös och himlade med ögonen. 

Några ytterligare turer har vi hunnit med och i helgen blev det även en övernattning. Vi ska nämligen ut på segelsemester på onsdag morgon och jag ville gärna prova på hur det funkar med Texas och båt-sov. Det gick strålande! Vi la till vid en underbar klippa så det var enkelt att hoppa på och av. För oss med två ben. Texas kommer aldrig att kunna ta sig på den där båten själv, stackarn. Hursomhelst var det alltså enkelt för mig att bära Texas iland när helst det kunde behövas. Annars har vi (läs: jag) behövt ta gummijollen och ro iland när Texas behöver utföra behov eftersom båten oftast är för djup för att komma tillräckligt nära land. 

Jag, Sambon och Texas sov i akterruffen och det gick bra. Vid 6 var det väldigt ljust och då tyckte Texas att det var hög tid att få kissa. Det tyckte inte jag men Texas vann den striden. Passade dock på att sova ett par timmar sen när vi varit ute och gått. 
Eftersom Texas är så mammig på båten blir det väldigt jobbigt för honom när mammsen ska bada. Han brukar hoppa ner på badbryggan, ibland även ner i jollen, och så står han där med sina puppy eyes och gnäller. Alla väntar med spänning på den dagen då han hoppar i! Efter frukosten i söndags var det åter baddags och den här gången fick Texas stå på klippan när jag kastade mig i vattnet. Sin vana trogen stod han där som om all världens sorger tyngde honom och gnällde. Till slut skuttade han i och simmade ut till oss. Vi hade satt på honom flytvästen då han verkar tryggare med att simma i den, men detta var första gången han simmade rakt ut i öppet vatten. Annars har han bara simmat lite i vattenbrynet precis bredvid där han bottnar. Han var så söt! Förhoppningen är att han ska bli tryggare i vattnet nu under båtsemestern för han verkar tycka att det är lite roligt! Det är väl en vanesak som allt annat. 

Glada figurer på dagstur.


Kvällen då vi åkte ut för att sova över.


Först var vi trötta eftersom vi redan varit ute hela dagen och solat och badat.


För att bota tröttheten så badade vi lite till. Denna gång i solnedgången.

Texas höll ställningarna på båten.

Han satt mest och såg snygg ut.


Morgonen därpå.

Gillar era hundar att bada? Har de gjort det från dag ett eller kom det successivt?

Kommentarer
Postat av: Malin

Rexie älskar att bada men det kom definitivt successivt. Bodde hos min pappa förra sommaren och han har pool. I början stod han bara vid kanten och gnällde, skällde m.m. Sedan en dag hoppade han i och så blev det oftare och oftare. Dock tycker han fortfarande att det är livsfarligt att bada i badkaret.



Med mig är det bara bra. Njuter av första riktiga sommaren i Linköping tillsammans med Rexie och min sambo. Hur är det själv med allt?

2010-07-05 @ 17:20:48
URL: http://svartisa.blogg.se/
Postat av: Ebba & Molly

För Molly kom det succesivt, hon började gilla det först den här sommaren, men hon är ingen simmare, simmar inte själv utan badar och dyker mest ;)

2010-07-05 @ 17:37:37
URL: http://dreamingaboutmolly.blogg.se/
Postat av: Carina

Enzo älskar att bada men det kom han på bara för någon vecka sedan. Nu simmar han efter leksak som om han aldrig gjort annat :-) Tyson tycker det är ok att gå i vattent en liten bit om man är på stranden men simmar inte gärna ut på djupt vatten.

2010-07-05 @ 21:14:29
URL: http://tysonochganget.blogspot.com
Postat av: johanna

Viggo har alltid tyckt de är helt ok, men han går bara så att han bottnar, ska han simma så får man kasta iväg pinnar eller leksaker då simmar han mer än gärna! brukar dock ha flytväst på han för hans egen skull, och de verkar som att han simmar hellre och längre med flytvästen.

Vad är de för ras/raser i texas? han är väldigt söt :)

2010-07-05 @ 22:01:44
URL: http://www.johannasdjur.blogspot.com
Postat av: johanna

sv. Tack :) jag lyckas inte heller få till de så de var min syster som fick ordna de hela ;)

Finsk lapphund börjar blir lite vanligare, men de finns mest av dom uppåt i landet eftersom att dom ifrån början var renvallare. men går man in på deras svenska lapphundssidan så är uppfödarna väldigt utsprida över hela landet. men jag själv som har en lapphund ser dom inte alls ofta ändå ska de finnas runt 1000 - 2000 finnar i svergie.

2010-07-06 @ 10:06:24
URL: http://www.johannasdjur.blogspot.com
Postat av: Cissi

Vilka kanonfina bilder! :)



Skillz ÄÄÄÄLSKAR att bada. Det är absolut det bästa han vet. Han kastar sig från stenar och kan simma runt i flera minuter.

När han kom hit hade han nog aldrig sett vatten förut. jag stod flera meter ut i vattnet med uppvikta byxor och gullade, ropade, lockade med godis. tog några försök sen var han badgalen. :)

2010-07-07 @ 11:03:22
URL: http://ceciliakaye.blogg.se/
Postat av: Lea

Vilken liten tuffing han är! :o)

2010-07-08 @ 01:30:54
URL: http://leos.nu
Postat av: Anna & Kompis

Ja, i år ska det vara skepps-vovve och inte skepps-katt... ;) Vad roligt att det går så bra för Texas! Han ser ut att trivas riktigt bra på sjön och flytvästen sitter så snyggt på honom! Önskar han kunde berätta för Kompis vad bra dem kan vara, hon vääääägrar bära sin. Tur att man har en Albin 25 med höga kanter (eller vad det heter) på dog house:et, så att hon sitter säkert. Dog house - he he he - vad lämpligt namn! :D



Till din fråga: Kompis äääälskar att bada! Hon är inte den som bara kastar sig ut i vattnet bara för att, hon vill att man slänger i en pinne som hon får simma ut och hämta. Är man apporterande fågelhund, så är man... ;) Eftersom hon var 16 månader när hon kom till oss, så vet jag inte hur det gick till när hon lärde sig simma, men av det jag har hört så kom det naturligt för henne. Ligger väl i rasen, kanske?

2010-07-12 @ 00:22:52
URL: http://kompismedflock.blogg.se/
Postat av: Frida

Jag kan ge dig några tipps för att din fina hund ska börja älska att bada. Det här funkar i alla fall för min hund, Man ska ju inte tvinga i hundarna i vattnet så jag har gjort allt för att han ska börja älska vattnet. Då han väger 80 kilo och har lång svart päls känns det väldigt viktigt för mig att han blir en riktig "simmare".

Man ska helst börja vid ett grunt ställe där han kan gå i lite från början och gå i mer och mer i sitt egna tempo. Du då som klart värkar vara hans favorit ska gå i vattnet med hans favortit leksak/pryl och leka med den. Det ska synas på dig att du har jätte kul och rätt energi. Med rätt energi menar jag att man inte får ha sånna tankar som hoppas han kommer i utan JA han kommer nog hoppa i snart. Du kan även hålla godis när du går i satt han känner att du har något gott där ute i de "farliga havet". Jag tror säkert att han tillslut kommer att vara galen i vattnet. Men tänk då på att han inte ska simma varje dag kanske då dom väldigt lätt får tassproblem. Lycka till med din väldigt fina hund!

2010-07-16 @ 18:06:15
Postat av: Sara

Frida: Vad jättesnällt att ta dig tid och förklara så grundligt! Jag blir så glad när folk delar med sig av kunskap, tips och erfarenheter :).

Jag har använt mig av samma tänk som du beskriver och det går verkligen framåt. Texas tycker att det är jättekul att simma efter bollar och pinnar (och matte om det verkar som att man är på väg bort) men han är fortfarande lite tveksam. Fullt förståeligt ändå eftersom han är så ung och detta är hans första sommar. Hoppas att han fortsätter på samma spår för det är himla mysigt att bada ihop :)



Hoppas du har en härlig sommar!

2010-07-26 @ 09:44:35
URL: http://lifewithtexas.blogg.se/
Postat av: Frida

Va kul att det går frammåt! :D

Nästa sommar lär han vara som fisken i vattnet ska du se!

Ha de bra, och jätte fin blogg föresten!

2010-08-09 @ 21:53:05

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback