Dagens träning

Sambon söker en ursäkt att köpa en tredje kamera (man måste ju ha en vattentät också) och undrar om inte jag ska önska mig en. Jag fnös mest när han sa det men nu känns det ju inte helt tokigt ändå. Orkar inte med hans komplicerade systemkamera och de svåra, konstiga sätten att föra över bilder till datorn. Tråkigt är det ju med bildlös blogg. Tål att tänkas på.

Idag kände jag att jag hade lite tid över så jag bestämde mig för att Texas och jag skulle få lite kvalitetstid på brukshundklubben. Vi var där igår också. Helt ensamma. Jag åker ju dit för att få sällskap och störning och så är det dödare än dödast. Antiklimax. 

Nytt försök idag blev det alltså. Jag tänkte att vi skulle försöka passa på medan det var ljust så vi åkte strax innan fyra. Tack vare vintertid blev det inte mycket till ljus ändå. Och det ännu en gång var det dött. Very sad. Visste dock att folk brukar ha lydnadsträning på måndagskvällar så jag gav minsann inte upp så lätt. Efter en och en halv timme började det dyka upp folk. Hurra! Kände då att jag inte kunde åka hem riktigt än så vi tränade i ytterligare en halvtimme innan vi var för trötta och åkte hem.

Texas var en liten guldklimp som oftast! Vi tränade fritt följ på raksträckor samt stillastående vänster- och högersvängar. Jag har störst problem med mina egna steg faktiskt, tänker för mycket på vilket ben jag ska svänga med först så det blir jättekonstigt. Fick lite hjälp av snäll klubbkamrat där i slutet.

Vi tränade också hoppmomentet för både klass I och klass II. Är det någon 10:a som känns given så är det på hoppmomentet. Ökade svårigheten genom att stå lite längre ifrån och ställa mig lite snett men det var ändå inga problem. Att Texas ska välja vägen runt hindret istället känns tack och lov osannolikt som det ser ut nu. Vi skojade även till det genom att köra en liten fuskvariant på apport över hinder. Texas satt i fotposition och väntade medan jag kastade mjukisråttan över hindret. På kommandot "hämta" fick han hoppa över hindret, hämta råttan, hoppa tillbaka och lämna råttan. Inga konstigheter alls, han gjorde det på första försöker och verkade inte alls tycka att det var konstigt att hoppa med något i munnen. Det bådar gott!

Sen filade vi lite på vårt extramoment som vi förbereder inför kursavslutet på torsdag. Uppgiften var att ha ett valfritt moment som man själv bestämmer hur det ska bedömas. Jag och Texas satsar på baklängesslalom. En klubbkompis nämnde det lite på skämt så jag tänkte att jag skulle ge det ett försök. Började förra veckan och har än så länge fått in framlängesslalom, åttan (av ren slump) och backa. Tänkte först lära in backa till targetplatta och sen lägga plattan så att han måste backa mellan benen. Herregud, hur svårt kan det vara? Det sitter säkert till på torsdag ;). Jag har i alla fall berättat om mina planer för alla på kursen så jag kan inte backa ur nu. Kul med utmaningar!

Vi jobbar lite extra på att skilja mellan fot och slalom. Dels börjar jag med olika fötter beroende på kommando (vänster fot vid fot och höger fot vid slalom). Sen är ju kommandona olika. Vilket dessvärre inte alltid är någon garanti. Hursomhelst sitter det för det mesta och jag är nöjd!

Inkallningar körde vi också lite smått och de sitter i princip alltid perfekt när vi är där. Värre är det hemma på vardagspromenaderna när något spännande har upptäckts...

Trots klent sällskap i början är jag väldigt glad att jag åkte. Jag har haft en sådan träningsdipp på sistone så det är skönt att känna att vi ändå går framåt. 

Nu; åter till perceptionspsykologin!

Bild: härifrån


Kommentarer
Postat av: Katarina, Nanna & Leia

Tycker ni är duktiga!

2010-11-02 @ 11:11:13
URL: http://hunddagboken.blogspot.com/
Postat av: Elin

Vad kul att läsa om er träning! Nu när du verkar ha kommit igång med bloggen så tar jag och länkar till er, så nu är det bara att fortsätta;)

Ses på lördag!

2010-11-04 @ 15:05:32
URL: http://wheatenvarning.blogg.se/
Postat av: Anna & Kompis

Håller med, ni är jätteduktiga med träningen! Kul att få läsa! Hur gick det med baklängesslalomet? Fick ni till det?

2010-11-08 @ 19:33:50
URL: http://kompismedflock.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback