Ja hjälp

Ännu ett samtal till veterinären senare.

Magen verkar svara bra på riset och fisken. Supermumsigt, tycket Texas! Det ser lite ut som risgrynsgröt med fiskbitar i. Nästan så att man blir sugen själv.
Anyway. Magen tycks stabilisera sig fint och istället har vi stött på ett nytt problem:

De senaste två kvällarna har Texas lekt vattenspridare i lägenheten och lämnat en 5-6 pölar på vårt fina trägolv. What the sjuttsing?!
Självklart rannsakade jag mig själv och gick igenom våra rutiner för dagarna. Hade han druckit ovanligt mycket? Hade han ätit konstigt? Hade jag råkat punktera hans kissblåsa?
Jag kunde inte hitta felet utan kände mig tvungen att åter ringa veterinär, efter att ha spenderat x antal minuter krypandes runt efter pölar med trasa och spray i högsta hugg.

Veterinären nämnde spontant urinvägsinfektion men tog tillbaka det efter att jag berättat hela bilden. Konstig infektion som inträffar ett visst antal timmar under kvällen och där hunden glatt stänker ner både det ena och det andra utan minsta antydan till smärta eller obehag. Nej, det kunde det inte vara.

Då jag förklarat hela situationen samt berättat hundens ålder och storlek sa hon... KÖNSMOGNAD!
Visserligen var min hund väldigt tidig (inte utan att man kände en viss uns av stolthet där. Jag SA ju att jag såg bollarna) men det är långt ifrån omöjligt. Faktiskt väldigt troligt, till och med. Symptomen stämde mycket väl in på hans beteende. Lösningen ska alltså vara att visa honom att hans dominansbeteenden inte är okej. Sätta honom på plats. Plättlätt. Särskilt som han springer och kissar utan minsta ljud. Hitills har vi märkt det när vi kliver i det. Alltså, plättlätt.

"Nej, dumma hund, självklart ska du inte kissa inne men du ska fortsätta kissa ute och absolut inte börja gömma dig och kissa i hörn för att du tror att jag skäller ut dig för att du kissar för jag bannar bara platsen du kissar på, inte kisseriet i sig".

Suck!

Sen är jag orolig att detta innebär att han kommer att markera till höger och vänster.
Hemma hos folk? På folk? I affärer? I trappuppgången (redan hänt)?

Kan man ansöka om ett könsbyte?

Kommentarer
Postat av: Carina

Hade problem med Tyson när han var yngre, han kissade oxå överallt inomhus och framför allt när vi var borta. Vi valde att kastrera honom och det blev bättre. Det finns dock inga garantier att det går väck av att kastrera. Hoppas det löser sig för er.

2009-11-22 @ 20:45:32
URL: http://tysonochganget.blogspot.com/
Postat av: Malin

Oroa dig inte för mycket. Rexie hade också en sån period efter han blev rumsren. Men det gick över snabbt.

2009-11-22 @ 20:54:33
URL: http://malinjoe.blogg.se/
Postat av: Patricia & Duke

ajaj! men jag har också läst att vissa valpar blir sådär, börjar kissa inne helt plötsligt efter att dom blivit rumsrena men att det går över.

Ni får väl vaka över honom som en hök ^^,!

2009-11-22 @ 21:23:42
URL: http://dukesdagbok.blogg.se/
Postat av: Patricia & Duke

ajaj! men jag har också läst att vissa valpar blir sådär, börjar kissa inne helt plötsligt efter att dom blivit rumsrena men att det går över.

Ni får väl vaka över honom som en hök ^^,!

2009-11-22 @ 21:24:17
URL: http://dukesdagbok.blogg.se/
Postat av: Patricia & Duke

ajaj! men jag har också läst att vissa valpar blir sådär, börjar kissa inne helt plötsligt efter att dom blivit rumsrena men att det går över.

Ni får väl vaka över honom som en hök ^^,!

2009-11-22 @ 21:24:38
URL: http://dukesdagbok.blogg.se/
Postat av: Elin

Men gud då, Texas tyckte tydligen inte att det räckte med att magen krånglade, nu skulle han se till att få snurr på snorren med. Lika bra att ta allt på en gång kanske han tänker ? ;p



Nädå, men vi får hålla tummarna för att han mognar till snabbt!, annars kan du ju alltid knyta en plastispåse runt snoppen när ni är inne^^ ..... eller inte. Hehe

2009-11-22 @ 23:30:53
URL: http://elinoenso.blogg.se/
Postat av: Anna & Kompis

Skönt att höra att han mår bra i magen igen! :) Mindre roligt att han har börjat pinka inne förstås...

2009-11-22 @ 23:39:59
URL: http://kompismedflock.blogg.se/
Postat av: cecilie - bloggvärldens mest musikfyllda blogg

Kika gärna in i min blogg och säg vad du tycker om min nya design! :)

2009-11-23 @ 00:09:33
URL: http://ceciliesjostrand.blogg.se/
Postat av: cecilia

e de så jobbigt att ha hane?! Herre jösses. (skratt)



Vi har ALDRIG haft problem med hanarna i mammas (våran) kennel. Pojkarna sköter sig fint. Men jag är mer en tik-ägare så därför köpte jag tik. Men har alltid tyckt att de e lättare att ha pojkar. Dom är lättare att ha bara, vet inte varför. Tjejer löper och tjaffsar. Nu har jag tur, mina flickor är väldigt lätta att ha som tur är.



Jag tror inte du ska hettsa upp dig. Ta de lugnt. Fya när du ser att han kissar inne. Annars torka och se till att gå ut ofta. När han kissar ute, MYCKE beröm!

Men de där vet du ju redan.



kram

2009-11-23 @ 09:39:40
URL: http://cettcilias.blogg.se/
Postat av: cecilia

jag menade inte alls nått illa med min tidigare kommentar!!! Förlåt om det lät så!



Förstår att de e jobbigt för dig. Å ALLA hundar är ju olika. Precis som jag skrev förut om godispåsen, man måste göra sin egen eftersom ingen hund är den andra lik.



Men de jag menade va att han behöver inte skvätta inne bara för att han är hane. Sånt kan en tik oxå göra. Som jag kan läsa i flera av kommentarerna här, kan jag bara hålla med. Jag tror inte du ska hettsa upp dig. De går nog över. Men jag kan ju inte lova, de e bara vad jag tror.



Lycka till.

2009-11-23 @ 15:06:55
URL: http://cettcilias.blogg.se/
Postat av: cecilia

SVAR: ja visst är de så. Att man upplever saker lättare om man vet varför ens hund gör på ett visst sätt.



Saga pinkade alltid inne förut, så fort jag torkade golven när jag städade. Hon gillade tydligen inte att jag tog bort hennes lukt. Så jag torkade golven och torkade torrt på en gång sen.. man får hitta nått som passar en själv.

2009-11-23 @ 15:55:18
URL: http://cettcilias.blogg.se/
Postat av: Elin

Haha, eller hur! Fast att vi har västa fancy sopptunnorna så finns det tydligen folk som tycker att det ska hänga sopppåsar på en liten ställning med.. För uppenbarligen så finns det de som varken orkar plocka upp (tydligen inte råd med bajspåsar) och de som inte orkar gå till sopptunnan (så lat, och ändå har de hund som de måste ut och motionerna,) HUH på folk!



Jag blir så jävla irriterad för varenda JÄVLA dag (nästan) så ligger det en stor jävla skithög någonstans. Och jag tycker faktiskt det är jobbigt, folk kan ju tro att det är vi som inte plockar upp, eftersom vi går där jätte ofta. FY!



(Även fast det vore en omöjlighet att Enso skulle skita ut sådana där jumbo högar, snarare är det en Elefant (eller en schäfer eller golden) fast det förstår ju inte de ikkehund människor som börjat blänga lite osunt mot oss.)



En gång när jag var ute med Enso så sket han, och det var så mörkt så jag kunde inte riktigt se om jag plockat upp allt (han har en förmåga att vicka som en disco diva på röven när han skiter så att det flyger iväg lite) så då gick jag hem och hämtade ficklampa och gick tillbaka och tittade - plockade upp det jag missade. Så det så!



Men nu nog om detta skitsnack! (nu går vi över till kisseriet)



Jag har inte haft något problem med Enso angående kissandet (inte ännu, pepparpeppar). Man jag föreställer mig hur frustrerande det är. Men jag har fått för mig att det är vanligare hos småhundar? fast vet inte. Isof är det jävligt dåligt, om djurvärlden ändå ska jävlas med sina mattar så kunde väll de stora hundarna fått den lasten så att man fick torka upp större pölar när man ändå höll på? hehe. Har Texas börja lyfta på benet?..



Nä ursch jag vet inte vad jag ska säga, sätter mig i en taxi upp och tar med mig trasor och Enso. Så kan jag torka lite så du får vila och Enso kan läxa upp Texas lite. Och så ska du få en bamsetröstande KRAM!

2009-11-23 @ 23:04:23
URL: http://elinoenso.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback