Min älskling är sjuk!

Jag pratade precis med veterinären då Texas sprang och lämnade väldigt "saftiga" högar (diarré) ett flertal gånger tätt inpå varandra. Först googlade jag symptomen för att ställa någon slags diagnos själv (jag gör alltid så) och trodde att det kanske kunde vara mask, men ville ändå ringa veterinär för att vara säker. Kändes liksom inte helt tryggt att börja experimentera utifrån en diagnos jag ställt själv. Nog för att jag är extremt kompetent, men ändå. Jag är ju ödmjuk också!

Anyway. Veterinären sa att Texas förmodligen bara åkt på en liten magsjuka och att det var ett dygns svält följt av dietkost med ris och kokt kyckling/fisk/köttfärs. Eftersom Texas fortfarande är så pigg och välfungerande i övrigt skulle det inte vara några konstigheter. Fint, tyckte jag och reagerade med en axelryckning (samt en klump i magen och lite tårar i ögonen. Why me? WHY MY BABY?!)

Den supersnuttiga veterinären svarade så snällt på alla mina frågor, men så fort jag la på kom jag på att jag glömt en av de viktigaste: smittar det?

Har någon av er erfarenhet av detta?
Veterinären sa att precis som människor ofta blir sjuka på höstkvisten så kan hundar bli detsamma. Eller så är det så enkelt som att Texas fått i sig något olämpligt (vilket jag finner högst otroligt med tanke på att min hund aldrig tuggar på förbjudna saker). Självklart håller vi oss hyffsat isolerade framöver, just in case, men jag tänkte på Rio igår och så. Det är tillräckligt jobbigt att min egen bebis är sjuk; det vore hemsk om vi smittat någon annan!

Kommentarer
Postat av: Anna & Kompis

Japp, det smittar. Det brukar gå över på ett dygn, håll honom från andra hundar ett symtomfritt dygn så ska det inte vara någon fara för hans vovvekompisar.



Hoppas han kryar på sig snabbt! Jag vet hur jobbigt det är när ens vovsing är dålig, inte kul. Kompis hälsar att det går över snabbt och efter ett dygns fasta så smakar ris gudoooooomligt gott! :D

2009-11-19 @ 23:02:45
URL: http://kompismedflock.blogg.se/
Postat av: Carina

Stackars lille Texas, vi får hoppas han snart blir bättre. Men det är ju skönt att han pigg och glad. Ha en bra dag

2009-11-20 @ 05:54:07
URL: http://tysonochganget.blogspot.com/
Postat av: Linda & Azi

Jag vet inte om det smittar, men tror inte det?... Annars skulle veterinären säga det till dig? Men om du vill vara säker, ring bara dit igen :)



Jag vill innerst mig bli polis, vill hjälpa folk och det är intressant att jobba med kriminella folk tycker jag. Polis hundförare alltså. Men jag är döv, så min dröm går i stupet :/ Visst det finns behandlingshem för döva, men känns lite äh... Jobbar ist m annat inom hundar :)

2009-11-20 @ 08:35:46
URL: http://astirazalea.blogg.se/
Postat av: cecilia, Saga och Betty

min lilla Betty hade magsjuka i våras. Då va de tydligen något som "gick" bland hundar i stan. Många hade ringt till veterinären. Å ja, de smittar. Smittar precis som för oss människor. De e därför vovvarna får de. Nån hund bajsar å har magsjuka, sen går våra små vovvar å luktar i gräset precis efteråt.. å vipps så har hunden magsjuka. Vissa är ju känsligare än andra. För min Saga, hon har aldrig haft de. Hoppas Texas blir bra snart. Känner du dig orolig så ring till veterinären igen.



kram

2009-11-20 @ 09:50:13
URL: http://cettcilias.blogg.se/
Postat av: Elin

Stackars Texas!

Men han blir nog bättre snart ska ni se! :)

Sålänge han är pigg och glad så är det ju ingen större fara!

2009-11-20 @ 12:17:16
URL: http://elinoenso.blogg.se/
Postat av: Patricia & Duke

Valpar blir ofta magsjuka. Se bara till att han har mycket och dricka o tänkt efter ifall han kan ha fått i sig nått olämpligt, om inte så bara att vänta ut :). När duke var som värst sprutade det ut som när man tar coca cola på mcdonalds ungefär xD! Han fullkomligt ratade kokt ris - blä! Om det inte går över så finns det medel att köpa på djuraffärer, canicur brukar vara vanligast tror jag :).

Ofta brukar dom få diaré i samband med att dom tappar tänder.

Hoppas lillen mår bättre snart!

2009-11-20 @ 13:08:10
URL: http://dukesdagbok.blogg.se/
Postat av: cecilia, Saga och Betty

SVAR: För Betty varade det i ca 2-3 dagar. men tog ca 1 vecka innan hon helt va sig själv igen.



Nått jag fick tips av min veterinär om, ifall hunden oxå dricker dåligt. Är att köpa en såndär spruta på apoteket, en sån man använder till flytande medicin. Fråga på apoteket om du är inte vet. Ta sedan ett glas med jummet vatten (ej varmt, ej kallt)och bland i lite salt och lite socker. Tar man för mycket så börjar hunden kräkas. Doppa sedan sprutan (som inte har nål) i vattnet, dra upp fullt. Spruta sedan försiktigt i hundens mun. Jag brukar göra så sakta att Betty nästan snuttar i sig. 1 sån spruta 1 gång i timmen brukar räcka tills de att hunden frisknar till. De e ett tips.



kram

2009-11-20 @ 14:27:50
URL: http://cettcilias.blogg.se/
Postat av: ElinochEnso

Mår älsklingen bättre nu?

2009-11-21 @ 13:01:03
URL: http://elinoenso.blogg.se/
Postat av: ElinochEnso

Klart! bry mig ju om er :)



Åh, då håller vi tummar (och tassar) här med för att det stabiliserar upp magen&tarmarna. :)

2009-11-21 @ 23:36:18
URL: http://elinoenso.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback