What a wonderful day!

Ett litet break-through tycker jag allt att vi fått till idag. Vi har haft några dagar nu innan då hela valphistorian känts så svår. Texas bet på allt förbjudet och jag och Sambon blev frustrerade, vilket ledde till ännu mer förbjudet bitande och ännu mer frustration. Ond cirkel, med andra ord. Till saken hör att jag mått sämre, vilket också kan vara svårt att balansera med energisk hundvalp.

Till slut fick vi ha ett litet snack igår, jag och Sambon. Vi pratade lite om hur vi vill ha det och vilka metoder vi faktiskt känner oss bekväma med. Efter moget övervägande (woohu, vuxenpoäng) kom vi fram till framtida tillvägagångssätt. Vi inspirerades lite av Cesar Millans Calm and Assertive-motto och bestämde oss för att avleda och distrahera istället för att bli frustrerade.

Tror ni inte att det hela fungerar helt mirakulöst bra då?
Picture this: Sambo, Sara och Texas ligger och myser i sängen. Texas är på monster-humör och ska tugga på Sambon och hans tidning. Sambon och Sara ber honom vänligt men bestämt att "lossa" och ger honom istället ett härligt litet tuggben. Texas ligger sedan (större delen av tiden) och tuggar nöjt på något tillåtet medan Sambon och Sara njuter av friden.

SUCCESS!

Dagen har fortsatt i samma anda. Jag var helt fantastiskt tålmodig och vi har haft en härlig dag tillsammans! Vi tränade lite omvänt lockande - självkontroll som jag läst om här och Texas var som ett under av självbehärskning. Trots att det var bitar av skinka, hans absoluta favorite, lärde han sig snabbt att vänta på belöningen.
Mommy's so proud!


Kommentarer
Postat av: Malin

Läst igenom de flesta av dina inlägg nu och jag kan säga en sak: jag saknar INTE valptiden! Min hund var en tooookig jack russel hund som valp. Nu är han en riktig knähund och sover helst. Men visst är de underbart söta när de är sååå små :)

2009-10-20 @ 18:44:33
URL: http://malinjoe.blogg.se/
Postat av: Carina

Vad kul att er metod fungerade. Det där med att hålla sig lugn är inte alltid det lättaste fast det är väldigt bra att hålla sig lugn...

2009-10-20 @ 20:54:18
URL: http://tysonochganget.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback