Foderfråga

Denna eviga fråga. Texas har alltid ätit Royal Canins Junior Mini, både hos uppfödaren och hos oss, men jag är inte riktigt nöjd. Ibland blir han dålig i magen och aptiten är inte alltid på topp. Betalar man ordentligt för fodret vill man att det ska kännas lite mer hundra. För att säkerställa att Texas får det bästa för honom skulle jag vilja prova lite andra sorter och tänkte höra med er alla därute.
Texas har ätit jättedåligt idag och även om jag tror att det beror på att det händer grejer i munnen på honom fick det mig ändå att åter vilja ta tag i det här med foder.

Vad ger du din hund?
Fungerar det bra?
Har ni hört någon som rekommenderat ett annat foder?

Jag är bland annat sugen på att testa Oliver's eller Halla.
Någon som har erfarenhet av dessa?


Kommentarer
Postat av: Jonna & Puff

Puff åt också Royal Canins Junior Mini som valp och nu äter han Royal Canins Mini Beauty.



Vi är nöjda, Puff är aldrig dålig i magen och han äter relativt bra (han har bättre och sämre matdagar, men sammafattningsvis äter han så att jag är nöjd).

Och det finns alltid nån som vill rekomendera nåt annat. Vad än man nu ger till sin hund. Jag är lite sugen på att prova nåt som klassas som "lite finare mat" men så länge som Beauty-maten funkar vill jag inte börja experimentera.

2010-01-15 @ 18:29:21
URL: http://jonnax.blogg.se/
Postat av: Malin

Rexie äter också dåligt, i perioder. Men jag har märkt att det inte går att göra nåt åt det. Han är ingen hund som någonsin överäter utan han äter enbart när han är hungrig. Rexie åt också Royal Canin Junior Mini hos uppfödaren och vi fortsatte med det till cirka 8 månader sen. Då bytte vi till Hills Sicence Plan Mini Adult och den fungerar lite bättre men han fortfarande bara när han vill.

2010-01-15 @ 19:20:04
URL: http://malinjoe.blogg.se/
Postat av: Anna

Kan rekomendera James Wellbeloved, ANF, Precept & Orijen. RC var hit hos oss och många ägare klagar på magproblem, klåda etc. Vi gav det en kortare tid och alla tre fick rinninga ögon, klåda och Baby kräktes ofta och mådde kasst. Har en riktigt bra sida med massa bra info om du vill ha en länk?

2010-01-15 @ 20:03:32
URL: http://poshpooches.blogg.se/
Postat av: jannica

Vi ger Zhalle RC Sensible Medium, har testat många fodersorter innan både billiga och några dyra.. Han är en periodare så ibland äter han inte på några dagar och sedan äter han jättebra i flera månader och sen äter han dåligt igen..

Sen har han känslig mage och klarar inte vissa hundgodisar/ben och vår människomat och hade diarré större delen av sitt första år.

Men så då testade vi Sensible och den har fungerat super!



Jag har hört att hunden ska bajsa fasta (inte hårda) och ganska smått ca 1-2 gånger om dagen för att veta att fodret man ger är bra och inte innehåller så mycket spannmål och att det inte bara går igenom hunden..



Atlas åt Mera Dog's hundfoder hos uppfödaren och fick det i några månader hos oss, det var faktiskt bra, och Mera Dog levererar fodret utanför dörren, vilket är smidigt. Men sedan började vi beställa mat från Foderbilen.se (vilka också levererar utanför dörren) och då ville jag beställa båda maten samtidigt och då testade jag på Eukanuba (Då jag hört så gott om dom) och det har fungerat jätte bra på Atlas.



Hoppas du och Texas finner det ni söker i denna FoderDjungel! Det är inte lätt alltså!



2010-01-15 @ 20:29:49
URL: http://zhalleslashatlas.blogg.se/
Postat av: Patricia & Elwiz

Elwiz äter samma som Texas nu och det fungerar jätte bra för oss.

Duke åt eukanubas Lamm & Ris för han var överkänslig mot kyckling och blev ofta dålig i magen och fes ofta och iiilla!

Vet att många tycker om james wellbelowed eller färskfoder. Men har även hört bra om orijen, dyrt men innehåller inga spannmål vilket är grymt bra!

2010-01-15 @ 21:09:22
URL: http://elwizdagbok.blogg.se/
Postat av: Mimmi & Bamse

Bamse äter Standardt Normal.. Vi fick kämpa för att hitta bra foder för honom. Hans mage är känslig och vi hittade till slut bra foder. Och vi kommer inte byta :)

2010-01-15 @ 21:51:48
URL: http://tramsebamse.blogg.se/
Postat av: cecilia

Kan börja med att svara på dina frågor...

Vad ger du din hund? Acana. (förut gav jag Orijen, de e ungefär samma). Jag sväller fodret innan jag ger mina hundar.

Fungerar det bra? Ja, väldigt bra!! Jag är super nöjd.

Har ni hört någon som rekommenderat ett annat foder? Alla rekomenderar "sitt eget" foder, som dom ger sina hundar. Folk vill ofta framstå som "jag ger min hund det bästa fodret".



Nu till lite övrigt prat om foder: För MIG är det viktigt att fodret luktar gott, jag vill veta vad som är i och kunna lite på de, jag vill ge ett foder som är så naturligt för hunden som möjligt, de ska va ett bra pris å såklart så ska hundarna gilla de. Jag tror inte att de finns 1 foder som är bäst, jag tror mer på att de finns lika många bra foder som de finns hundar. För alla hundar är ju olika, så därför passar ju inte ett å samma foder till alla.



Om jag ska återgå till mig å mina flickor. Saga är kräsen (eller har varit) och därför va de svårt att hitta ett bra foder till henne. Hon kräver att det smakar mycket. Sen har vi betty, hon har underbett och måste ha små å platta matbitar - därför är Acana bäst för oss.



Hoppas du hitta rätt foder för er?! Kom ihåg att du oftast har smakgaranti på foder. Fråga i butiken innan du köper. Men om du har smakgaranti, så kan du alltid lämna tillbaka fodret om Texas inte tycker om, även om du öppnat påsen.



Här finner du info om "mitt" foder: http://www.acana.se/



Å dehär va på tv, om foder (SPOLA FRAM TILL 07.07)

: 10av_15" rel="nofollow">http://svtplay.se/v/1769417/plus/del10av_15

2010-01-15 @ 22:16:17
URL: http://cettcilias.blogg.se/
Postat av: emma & elsa

Jag kör oxå på Royal Canins Junior Mini, har ingen koll på något annat tyvär ! :)

2010-01-15 @ 23:08:32
URL: http://elsahedlund.blogg.se/
Postat av: Carina

Enzo äter Standardt Extra och Tyson äter ett dietfoder från Hills. Ha en bra helg :-)

2010-01-16 @ 07:29:52
URL: http://tysonochganget.blogspot.com/
Postat av: Molly

Har hört att Purina ska vara bra för hundar som blir dåliga i magen. Har dokc för mig att det är dyrt..

2010-01-16 @ 10:15:09
URL: http://dreamingaboutmolly.blogg.se/
Postat av: Elin

Jag kan ju slå ett slag för Halla då, eftersom Enso älskar det! :)

& Varit kanon i magen alltid. Bajsar även alltid kalas.

finns flera olika sorter att välja mellan där.



Annars kanske jag kan rekommendera Iam's med, trots att jag inte provat det. Men för att Jag har hört från dels min kusin som arbetar i djuraffär att det är bra. Samt en kompis som gått på foderlärningskurs hos en veterinär när hon jobbade i en djuraffär som du rekommenderade Iam's. :)



hoppas du lyckas hitta det som passar Texas mage!

2010-01-16 @ 15:51:04
URL: http://elinoenso.blogg.se/
Postat av: Elin

jag har provat nästan alla foder..men nu kör jag med doggy proffesional. Funkade bäst och hundarna åt det bäst.

2010-01-17 @ 18:42:12
URL: http://fluffmonster.blogg.se/
Postat av: Kompis

Vi kör på Royal Canins Cockerspaniel-foder och det funkar finfint på Kompis. Hon har god aptit (men så är hon ju en amris också...) och är bra i magen. Ibland undrar jag dock om hon inte behöver lite mer omega-3 eller dyl eftersom hon blir så torr i huden på vintern.



Alla vovvar är olika, om du inte tycker att Royal Canin funkar bra på Texas så tycker jag du ska testa andra. Börja med att byta ut 25% av gamla fodret mot det nya, kör så ett tag. Byt ut hälften och kör så ett tag osv. Då märker du om han reagerar på det nya fodret.

2010-01-17 @ 22:11:03
URL: http://kompismedflock.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback