Pungkulor

Provocerande blogginlägg verkar vara det nya svarta och jag är inte den som är den. Därför (och kanske också för att jag faktiskt överväger det) skulle jag vilja behandla ämnet kastration. Till min förvåning verkar det vara lite tabubelagt inom hundvärlden. De flesta andra arter kastreras då de inte ska användas till avel, men hundägare verkar mer benägna att behålla bollarna. Ta hästar som exempel: jag skulle definitivt säga att det är mer regel än undantag att de hingstar som inte ska göra bebisar förlorar pungkulorna. Det finns ju till och med en egen grupp för kastrerade hanar; valacker. Det ska till rätt speciella omständigheter om du ska en hingst bara som vanligt ridsällskap. Det brukar heller sällan uppskattas av ryttare i omgivningen. Ett brunstigt sto med hingst i närheten är ingen lek. Trust me. Been there, done that.

Lite på samma sätt hör man hur det suckas om hanhundar som kaxar sig och blir tokiga när flickorna löper, men att kastration då skulle vara lösningen tycks inte lika självklart. Återigen tror jag faktiskt att det har liiite att göra med storleken. En hingst på sjuhundra kilo är bra mycket svårare att kontrollera än en hanhund på trettio.

Varför ska det ses som inhumant att kastrera sin vovve? Är det för att vi förmänskligar dem och tycker att det är hemskt att förlora sitt verktyg för njutning? Om vi då ändå ska gå efter känslor är det väl bra mycket värre att lida av sexuell frustration utan att någonsin få komma till? Jag och Texas bor ju i stan och chansen att undvika löptikar är obefintlig. Jag vill inte att Texas ska behöva lida för det.

Jag tror att de flesta hundägare gör det de anser är bäst för sin hund. Texas kommer aldrig att få bli pappa och därför ska vi låta kastrera honom vid lämplig tidpunkt. Att det skulle ligga något konstigt i det kan jag bara inte förstå. Jag tror inte att kastration är ett mirakel som ska rädda oss från alla sjukdomar samt göra Texas till den mest fantastiskt lugna hund man kan tänka sig. Nej. Men jag tror att det skulle göra honom mer harmonisk att slippa all hormonell stress.

Vad gäller tidpunkt är jag kluven. Jag hör olika åldrar rekommenderas men sällar mig nog till skaran som förespråkar en kastration vid en ganska tidig ålder. Jag har alltså inte tänkt vänta tills han är två år vilket vissa tycker. Som jag tidigare nämnt visade Texas tidigt vissa tecken på könsmognad och från vad jag har hört blir små hundar generellt sett fortare könsmogna. Sedan några veckor tillbaka är Texas intresserad av dofter på ett helt nytt sätt och ska grundligt undersöka varje kissfläck vi stöter på. Dessutom kissmarkerar han numer hej vilt och lyfter såklart på benet som en stor pojke.

Vad tycker ni?
Är er hund kastrerad?
Vid vilken ålder bör det göras för att underlätta för hunden?



Kommentarer
Postat av: Jonna & Puff

Hos oss finns inte möjligheten till kastration eftersom jag vill ställa ut han, samt att det faktiskt planeras att han ska bli pappa i framtiden.



Men annars skulle jag kunna tänka mig att kastrera han om jag skulle stöta på problem som handlar om hans kärlek till tjejer. Nu har vi bara markeringen och det kan jag väl leva med (och det har igen blivit mycket bättre, så det är nog bara periodvist beteende hoppas) Gillar din hästjämförelse, det är så sant. Och att kastrerade hundar ska bli slöare, det är väl mer individuellt, och alla blir ju ändå slöare med åren så...Så ja, jag är för kastration för dom som inte ska bli föräldrar, särskild tikar (risken för livmoderinflamation är såpass stor ändå) och blandraser (då jag inte riktigt tycker, med vissa undantag kanske, att man ska medvetet avla blandraser - men det är ju en helt annan diskussion nu när man väl ska prata om provocerande blogginlägg).

2010-01-13 @ 11:03:55
URL: http://jonnax.blogg.se/
Postat av: Jonna & Puff

Och du kan ju alltid skriva en liten sammanfattning om chihuahua och jack russel och sedan en egen sammanfattning hur du uppfattar att Texas är och vilka delar han har tagit med sig från sitt släkt.

2010-01-13 @ 11:09:15
URL: http://jonnax.blogg.se/
Postat av: Jonna & Puff

Oh men snälla, kan inte du göra en blandras-inlägg. Du som har Texas är nog mer godkänd att ta upp ämnet än att jag med min fina renrasutställningråtta ska börja peta på blandrasernas vara och icke vara. Men det skulle bli en intressant diskussion och vore kul att höra hur folk resonerar.

2010-01-13 @ 11:32:01
URL: http://jonnax.blogg.se/
Postat av: Patricia & Elwiz

Jag har hört att man helst skall kastrera så tidigt som möjligt, dock inte tidigare än 6 månader. Dels för att kastrationen inte kommer hjälpa om man väntar förlänge, då kan det liksom vara "för sent". Då kommer det inte spela någon roll om man kasterar eller inte utan hunden kommer reagera likadant vid löptikar mm.

Det är vad jag har hört så om man vill kastrera så skall man nog göra det så tidigt som möjligt :)!



Elwiz är inte kastrerad, höhö liite för liten än, men jag skall nog inte kastrera honom heller :)!



Jag tycker dock inte att någon gör fel i o kastrera sin hund, det är upp till ägaren och man vet ju som sagt vad som är bäst för sin hund!

2010-01-13 @ 11:47:44
URL: http://elwizdagbok.blogg.se/
Postat av: Hugo

Våran lille Molgan ska få kastrera sig nu på fredag (dock nån tillfällig chip variant). Det bestämde vi oss för redan när vi köpte honom. Han har bara en ordentligt utvecklad pungkula så utställning eller avel är det inte tal om + att jag hört att han löper större risk för prostatacanser. Hade tänkt vänta tills han blev 1år men nu har han börja jucka på folk och markeringskissa mycket! Inte kul för varken honom eller oss.

2010-01-13 @ 11:47:56
URL: http://hugooo.blogg.se/
Postat av: jannica

Jag håller helt klart med dig!

Angående hanhundar som markerar så kan det fortsätta ändå, men det går lätt att avstyra.



Jag har varit väldigt kluven i den frågan ändå, när det kommer till Zhalle, han har ganska få tikvänner (och de få är så gamla så dom slutat med sånt hihi) och lider inte utav det på samma sätt som vissa hanhundar som ylar och gnäller, får inte lugn och ro osv. Vilket är skönt. Om jag får vara efterklok så borde jag kastrerat honom för länge sen, nu är han ju 3 år ändå. Det som gör att jag tycker att det är försent (så länge han inte visar tydligt att han lider, då åker bollarna illa kvickt) är biverkningarna, som kan förekomma. Jag är rädd att han ska få personlighetsförändringar, bli slö osv. Nu har han så mycket motor och go i sig, vilket jag älskar..



Med Atlas har jag inte bestämt mig, vill ju ställa ut honom, och kanske para honom och behålla en valp från honom. Har inte riktigt bestämt mig om jag vill att han ska avlas på (Han har fin stamtavla). Utan det återstår att se, vill inte ångra mig om han skulle visa sig vara en toppenhund och jag skulle vilja ha en efter honom....



2010-01-13 @ 11:49:43
URL: http://zhalleslashatlas.blogg.se/
Postat av: jannica

Ville också tacka för din fina kommentar!

Hade en skitdag, men nu mår jag bättre :)

2010-01-13 @ 11:51:11
URL: http://zhalleslashatlas.blogg.se/
Postat av: Patricia & Elwiz

haha nää :D! Jag tycker helt enkelt inte att jag har någon anledning till att kapa hans kulor xD. Ingen hund jag har känt har någonsin förbättrats genom en kastration. Dom har varit lika tik-galna och allting, det enda som hände var att dom lättare blev överviktiga. Sen finns det så mycket risker med operation och allting, skulle det dessutom vara så att ena kulan inte trillat ner kan det bli ännu mer komplicerat.

2010-01-13 @ 12:10:55
URL: http://elwizdagbok.blogg.se/
Postat av: Mimmi & Bamse

Jag tycker absolut att man ska kastrera sin hund om den inte ska avlas eller utställas. Bamse kastrerades när han var sju månader. Jag själv anser att man ska kastrera sin hund så tidigt som möjligt. Mina kommande hundar kommer kastreras. Men jag tycker inte att man ska kastrera sin hund för att den ska bli "lättare" att uppfostra.

2010-01-13 @ 12:12:06
URL: http://tramsebamse.blogg.se/
Postat av: Carina

Jag har kastrerat Tyson och han var under året när jag gjorde det. Jag gjorde det för att jag aldrig skulle avla med honom samt att han började markera inomhus. Detta försvann med kastreringen. Med Enzo har jag inte bestämt mig än, ska ställa ut honom någon mer gång och se om han är rastypisk för då kanske jag vill avla på honom. Annars åker troligvis hans kulor oxå

2010-01-13 @ 14:20:26
URL: http://tysonochganget.blogspot.com/
Postat av: Fru Alfredsson

Ditt inlägg handlar om hanhundar och vi ska få en tik (om två dagar :) men jag tycker absolut att du har rätt! Det är många som anser att deras hanar lider när det finns löptikar och därför anser jag att om man inte ska ha dom till avel så kan man lika bra kastrera dom, precis som med katter. Där steriliserar/kasterar man hej vilt och jag förstår inte vad som egentligen är skillnaden. Min honkatt lider också när hon blir könsmogen och inte "får komma till" och då steriliserar jag henne. Vi har pratat om och kommit fram till att vi ska sterilisera våran tik sen. Mest därför att tikar får ofta väldiga problem med livmodern (cancer bl a!). Min familjs förra tik fick livmoderscancer och fick avlivas och min familjs nuvarande tibbe är konstant skendräktig och i början led hon massor av det och var superorolig osv. I utlandet är det supervanligt att man kastrerar på grund av hormonell stress på både hanar och tikar så jag vet inte varför det är så tabulagt här.



(har dessutom läst att tjuvparningar blir allt mer vanligt!)

2010-01-13 @ 14:50:52
URL: http://frualfredsson.blogg.se/
Postat av: Kristina

hej Sara!länge sen nu ju, jag har haft full rulle hemma i processen att pompom blir min för hon har 5 parningar hon får ta kvar och det har varit tik efter tik som löpt så vi har inte hunnit med så mycket mer. Sen blir det playdate nån dag. På tal om att kastrera så kan jag säga att alla jag pratat med som har kennlar och mycket erfarenhet säger att ska inte hunden användas til avel så ska man helst kastrera den, annars lider den mer av att inte få komma till som du skrev. För ska han inte bli pappa så kan han ju inte heller sätta på nån annan hund för njutnings skull, då blir det ju valpar oftast..

Kram på dig pompom hälsar :)

2010-01-13 @ 15:05:42
URL: http://readmypinklips.blogspot.com
Postat av: cazandra

haha, ja han är ju söt din hund (:

Tack för kommentaren, jag gillar den bronsorangea jättemycket, den blå/gröbna är faktist jättefin den också, även fast det inte syns så mycket på bilderna. Den lila är inte testad ännu men det kommer nog snart ska du se. Jag är i alla fall väldigt tacksam över skuggorna, jättegulligt av dig :) Fransarna är nr 116 och är från Ardell :)

2010-01-13 @ 15:08:14
URL: http://ytaaa.blogg.se/
Postat av: Alexandraida♥

Super bra skrivit vännen. Tummen upp =D

2010-01-13 @ 16:20:28
URL: http://alexandraida.blogg.se/
Postat av: Alexandraida♥

P.s Du vet ju redan vad jag tycker D.s ;)

2010-01-13 @ 16:20:55
URL: http://alexandraida.blogg.se/
Postat av: Cissi

ang. kastrering tycker jag det är upp till var och en. det är så mycket som spelar in om man ska kastrera eller ej, t.ex utställning, avel m.m. så det beror ju på vad man själv känner för. :)



Skillz är kastrerad, mest pga att jag absolut inte vill att det ska komma valpar efter honom. nä, där tänkte jag inte ens chansa pga att det "går" kass mentalitet i hans släkt, bland föräldrar och syskon. sedan har mamma en tik, och jag vill ju kunna vara hos henne med Skillz utan att behöva oroa mig för valpar (shitbull+irländsk setter, någon? :P )



sen när det kommer till ålder så bör det ju göras innan hunden får invanda beteende. i mitt tycke runt ett års ålder. :)

2010-01-13 @ 16:21:11
URL: http://ceciliakaye.blogg.se/
Postat av: Anna

Vi har två av tre kastrerade! Och det är jag göad för, Wilson ska in nu inom dom närmaste veckorna. Vi ställde ut honom ett tag och då måste kulorna vara på plast (regler i Skottland) men nu när vi inte gör det längre ska dom bort. Inte bara för våran skull utan för hans skull. Det är en större chans att dom får cancer om dom har kulorna kvar så jag ser inte varför dom ska ha kvar dom om dom inte ska användas. Baby kastrerade vi vid 3 års ålder då han revirpinkade inne. Det försvann inom några veckor och nu vid 5 år är han om möjlligt ännu bättre än innan!



Jag skulle rekomendera kastrering till alla hundar och dess ägare som inte ska användas i avel eller ställas om någon skulle be mej om råd. :)

2010-01-13 @ 17:53:01
URL: http://poshpooches.blogg.se/
Postat av: Mom

Ja, i det här huset finns endast en kastrerad honkatt. Männen får ha kvar sina kulor.

2010-01-13 @ 20:21:28
URL: http://lifewithtexas.blogg.se/
Postat av: cecilia

De bästa är nog ifall du ringer till din veterinär (en som du gillar å dessutom litar på) och berättar om Texas. Då kan ni tillsammans bestämma än lämplig ålder för att ta bort bollarna. Som sagt, alla hundar är ju olika.

2010-01-13 @ 20:34:11
URL: http://cettcilias.blogg.se/
Postat av: Jenny och Qing

Jag har en pudel på 4år som inte är kastrerad. Han är min första hund, vad visste jag? Nästa hund jag kommer köpa kommmer jag kastrera. Ska man inte avla finns det inte mycket anledning till att spara kullorna tycker jag. Men man måste göra det tidigt för nu skulle det nog inte hjälpa så mycket eftersom hans "hanbeteende" är redan befäst, sen kan persnoligheten ändras har jag hört. Men det finns många tankar och många olika åsikter om detta. Vad som är rätt och fel får man nog själv avgöra=)



Ha en trevlig helg=)

2010-01-15 @ 21:01:05
URL: http://qingsperspektiv.blogg.se/
Postat av: Kompis

Nu har jag inte läst alla tidigare inlägg, så jag kanske säger något som någon annan redan har sagt...



Kompis är inte kastrerad. Så länge hon mår bra och inte lider av sina löp, dvs inte blir skendräktig eller deprimerad i övrigt, så får hon vara. Vi tikägare brukar säga (iallafall dem jag känner) att en tik löper 2 ggr/året, medan hanhunden löper hela året om... Han påverkas ju av alla löptikar på flera kilometers radie.



Det är bara du, din sambo och er veterinär som kan avgöra om Texas mår bäst av att kastreras eller inte. Om ni bestämmer er för att kastrera honom, så har jag hört att det är bättre att göra det så tidigt som möjligt. Lycka till med beslutet! Kompis och jag stöttar er i vilket beslut ni än fattar. :)

2010-01-17 @ 22:51:32
URL: http://kompismedflock.blogg.se/
Postat av: Fiona & Maxi

Hellu!

Maxi är kastrerad, gjorde det i slutet av sommaren 09. Då var han väl 1 år och typ 1,5 månader. Det var jättesmidigt - han är mycket "trevligare" och lugnare, nu- Superskönt! Vi är jättenöjda!



Rekommenderar Djurdoktorn i Norby, vi betalade ca 2200 + sprutor :) (Kolla i Uppsala-häftet, med rabattkuponger, där fanns det en 20%-kupong på kastration. Väl värt det!)



Kramar

2010-01-21 @ 19:35:11
URL: http://spoilme.blogg.se/
Postat av: Amber

Du stackaren ske iinte sätta i mitten. ej evelstänka djur kastr vid könsmogehet. min whipprt 9-10 mån i beetende meb han lyfte ändå ej i benet. alla har amärtgräns. du påverkar isf has muskelbyggnad so vuxen genom t tidigare. men men firsta mkt lättare. sitter nu i sammasits , andra unga hanen. tänk på förhuds efter op.katarr o aggrro brukar lägga sig till rätta. dock även får man hålla koll på vikt uppgång. mkt uppmärksam på viktuppgång. bästa jag gjort. fått mina konce ntrerade, fokuserade pojkar tillbaka.

2011-02-01 @ 01:04:56
Postat av: Amber

ursäktid dålig stavning. ...avelstänka djur....whippet9 mån men lyfte benet, kastr dpå. hur underbar underlägsen kille ute men domimerar hemma.

håöll koll på viktenm kastrat foder som man köper på zoo bara? resten mkt scräp

2011-02-01 @ 01:15:51

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback